اسرائیل به تلافی شلیک راکت از غزه گذرگاه بیت‌ حانون را می‌بندد

کارگران فلسطینی شاغل در اسرائیل در حال عبور از گذرگاه بیت حانون
کارگران فلسطینی شاغل در اسرائیل در حال عبور از گذرگاه بیت حانون Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصمیم اسرائیل به بستن گذرگاه بیت حانون، تنها محل عبور مردم بین نوار غزه و خاک اسرائیل، برای هزاران فلسطینی منطقه فقیرنشین غزه که بیش از ۱۵ سال تحت محاصره اسرائیل هستند، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

آگهی

اسرائیل روز شنبه در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر شلیک چند راکت از خاک غزه، اعلام کرد قصد دارد در روز یکشنبه ورود فلسطینیان ساکن غزه برای کار در خاک خود را منع کند.

تصمیم اسرائیل به بستن گذرگاه بیت حانون، تنها محل عبور مردم بین نوار غزه و خاک اسرائیل، برای هزاران فلسطینی منطقه فقیرنشین غزه که بیش از ۱۵ سال تحت محاصره اسرائیل هستند، مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

اسرائیل به غیر از گذرگاه رفح که نواره غزه ۲.۳ میلیون نفری را از جنوب به مصر متصل می‌کند، در تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها، رفت و آمد کالاها و افراد را در کنترل دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع اسرائیل که بر فعالیت‌های غیرنظامی در این منطقه نیز نظارت دارد، با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه تصریح کرد: «پس از شلیک راکت (در روز جمعه)، بازرگانان و کارگران غزه اجازه عبور از گذرگاه بیت حانون در روز یکشنبه را نخواهند داشت. تصمیم برای بازگشایی این گذرگاه پس از ارزیابی وضعیت امنیتی اتخاذ خواهد شد.»

در شامگاه جمعه تا شنبه سه راکت از نوار غزه در مرز جنوبی اسرائیل که تحت کنترل اسلام‌گرایان حماس است، به خاک اسرائیل شلیک شد اما این حملات تلفات جانی در پی نداشت.

از روز دوشنبه تاکنون چندین راکت به اسرائیل شلیک شده که در واکنش، حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه را به همراه داشت. آن حملات فلسطینی‌ها نیز تلفات جانی نداشت و بیشتر پرتابه‌ها توسط سپر موشکی اسرائیل رهگیری شد.

این حملات موشکی بزرگترین حملات از زمان جنگ خونین ۱۱ روزه بین حماس و ارتش اسرائیل در ماه مه ۲۰۲۱ است که پس از درگیری بین پلیس اسرائیل و فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس روی داد و صدها زخمی در میان فلسطینیان بر جای گذاشت.

درگیری در بیت‌المقدس

دور تازه تنش‌ها پس از چهار حمله تروریستی در اسرائیل بین ۲۲ مارس تا ۷ آوریل رخ داد، حملاتی که در مجموع ۱۴ کشته بر جای گذاشت. دو مورد از این حملات در کلان شهر تل آویو توسط فلسطینی‌های کرانه باختری صورت گرفت، سرزمین فلسطینی که از سال ۱۹۶۷ به دست اسرائیل اشغال شد.

ارتش اسرائیل پس از این حملات، چندین عملیات را در کرانه باختری انجام داد که برخی از آنها مرگبار بود.

در همین راستا از یک هفته پیش، یعنی از اواسط ماه رمضان تاکنون درگیری نیروهای اسرائیلی با تظاهرکنندگان و نمازگزاران فلسطینی در شرق بیت‌المقدس، بخش فلسطینی تحت اشغال اسرائیل ادامه یافته است.

در این درگیری‌ها بیش از ۲۵۰ فلسطینی مجروح شدند و مقامات اسرائیلی که کنترل دسترسی‌ها به صحن مسجدالاقصی را در اختیار دارند، گذرگاه‌هایی را که فلسطینیان کرانه باختری از آنجا به بیت المقدس می‌روند، بستند.

گروه حماس روز جمعه قبل از شلیک راکت، تظاهرات بزرگی را در غزه در حمایت از فلسطینی‌های بیت‌المقدس شرقی ترتیب داد. درگیری‌ها در صحن مسجد در همان روز حدود ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

سومین جمعه ماه رمضان با پایان پسح، عید مذهبی یهودیان مصادف بود.

یهودیان در ساعات خاص و بدون اقامه نماز اجاز حضور در مسجد الاقصی را داشتند، اما حضور بسیاری از آنان در آنجا در ماه رمضان و استقرار گسترده نیروهای پلیس سبب شد که فلسطینی‌ها و چند کشور منطقه این رویداد را به عنوان اقدامی «تحریک‌آمیز» تلقی کنند.

منطقه تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین از نرخ فقر حدود ۶۰ درصد و بیکاری بومی حدود ۵۰ درصد رنج می‌برد.

در پایان ماه مارس، اسرائیل اعلام کرده بود که تعداد مجوزهای کار اعطا شده به فلسطینیان غزه را از ۱۲ هزار ۲۰ هزار افزایش می‌دهد. فلسزینیان دارای مجوز در اسرائیل کار می‌کنند. آنها که به ویژه در بخش‌های ساختمانی و کشاورزی مشغول هستند، به طور معمول حقوقی معادل پنج برابر بیشتر از آنچه در غزه می‌گیرند، دریافت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان ملل: اسرائیل عامل اصلی تنش و درگیری در سرزمین‌های فلسطینی است

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم