رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: از حذف سپاه قدس از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه ۷ آوریل در کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور گفت: «من معتقدم که نیروی قدس سپاه پاسداران، یک سازمان تروریستی است و از حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.»

آگهی

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه ۷ آوریل در کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور گفت: «من معتقدم که نیروی قدس سپاه پاسداران، یک سازمان تروریستی است و از حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.»

سپاه قدس یکی از نیروهای پنچ‌گانه سپاه پاسداران است که مسئولیت فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی این نهاد را بر عهده دارد.

ایران در مذاکرات برای احیای برجام، در کنار مذاکره برای لغو تحریم‌های هسته‌ای، خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا شده است.

بررسی اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات احیای برجام نشان می‌دهد که خواسته ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا، رسیدن به توافق را با مشکل مواجه ساخته است.

به گفته برخی منابع خبری، آمریکا در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خود در ازای تضمین ایران در مهار نیروهایش در منطقه است.

البته ژنرال مایلی با بیان اینکه او در مذاکرات احیای برجام شرکت نمی‌کند، تأکید کرد که سخنانش در سنا فقط نظرات شخصی‌ او است. او در ادامه با اشاره به جایگاهش گفت که موظف است به سوالات نمایندگان آمریکا پاسخ دهد.

ژنرال مایلی همچنین گفت که این موضوع برای سیاستمداران متفاوت است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم که همراه ژنرال مایلی به کمیته نیروهای مسلح سنا رفته بود، با خودداری از پاسخ به سؤال در مورد سپاه پاسداران، گفت که در مورد مذاکرات جاری یا توصیه‌ای که به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این باره خواهد کرد، اظهار نظر نمی‌کند.

پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دوحه گفته بود که واشنگتن در صورت شکل گرفتن هر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای مالی در این نشست اگرچه بر حفظ تحریم‌های سپاه پاسداران تأکید کرد اما در مورد حذف یا عدم حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا سخنی نگفت، دو نکته‌ای که از هم متفاوت هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در خصوص موضوع سپاه پاسداران در مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن، گفته بود که ثبت سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا تنها اقدام کشورش علیه این نهاد نظامی نیست بلکه «بیشترین تحریم‌ها» علیه آن اعمال شده است.

اینک به نظر می‌رسد که اظهار نظر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد سپاه قدس و نه کل سپاه پاسداران ایران، ممکن است نشانه‌ای از مصالحه احتمالی میان دو کشور باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطیب‌زاده: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل رخ داده بود

چهار اختلاف اساسی ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای احیای برجام چیست؟

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است