حمایت پکن از ثبات افغانستان تحت حکومت طالبان؛ ایران از میزبانی ۵ میلیون شهروند افغان خبر داد

استقبال وزیر خارجه چین از سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان
استقبال وزیر خارجه چین از سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست همسایگان افغانستان با همراهی قطر و اندونزی در شهر تونشی چین گفت که کشورش میزبان حدود ۵ میلیون شهروند افغان است که شمار زیادی از آن‌ها پس از قدرت گرفتن طالبان از افغانستان مهاجرت کرده‌اند.

آگهی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در نشست همسایگان افغانستان با همراهی قطر و اندونزی در شهر تونشی چین گفت که کشورش میزبان حدود ۵ میلیون شهروند افغان است که شمار زیادی از آن‌ها پس از قدرت گرفتن طالبان از افغانستان مهاجرت کرده‌اند.

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و ثبات در این کشور در حال برگزاری است.

وزیرات خارجه قطر و اندونزی به عنوان مهمان و امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان هم به نمایندگی از افغانستان به این نشست دعوت شده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه در این نشست با اشاره به تمایل افغان‌ها برای خروج از کشورشان، گفت که ایران از ماه‌ها پیش از سقوط دولت افغانستان، با موج جدیدی از جا به جایی افغان‌ها مواجه بوده که این روند در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته و به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

از همین رو او با اشاره به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، از سازمان‌های بین‌المللی مسئول و کشورهای علاقه‌مند کمک به مردم افغانستان خواست تا توجه ویژه‌ای به شرایط خاص زندگی پناهجویان افغان در خاک ایران داشته باشند.

آقای امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه این نشست با امیرخان متقی دیدار و گفتگو کرد.

چین و تلاش برای حضور مؤثر در افغانستان

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین هم روز پنج‌شنبه ۳۱ مارس در پیامی به نشست همسایگان افغانستان در تونشی از حمایت قاطع خود از ثبات افغانستان تحت حکومت طالبان سخن گفت.

رئیس جمهوری چین در حالی در پیام خود از خواسته شهروندان افغان برای داشتن یک کشور «آرام، باثبات، توسعه یافته و مرفه» نام برد که هیچ اشاره‌ای به نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان نداشت. حکومت طالبان به تازگی مانع تحصیل دختران در مدارس افغانستان شده است.

پکن در کنار تأکید بر ارسال کمک‌های اضطراری به افغانستان، به دنبال توسعه استخراج مس از معادن این کشور است.

چین در حال حاضر میزبان دو نشست جداگانه است تا برای آنچه که «کمک به ایجاد ثبات در افغانستان» می‌نامد، راه حلی پیدا شود.

هم‌زمان با نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی، نمايندگان ويژه آمریکا، روسیه و چین در امور افغانستان هم در جلسه مشترکی در این شهر به بحث و تبادل نظر در خصوص این کشور پرداختند.

برخی تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که پکن تمایل دارد تا به یک بازیگر مؤثر در افغانستان تبدیل شود.

چین اگرچه تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است اما اقداماتی را در جهت تقویت روابط خود با این گروه اسلامی رادیکال انجام داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم که برای شرکت در نشست تونشی، به چین سفر کرده است، از بی‌ثباتی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

او همچنین در این سفر با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان دیدار و گفتگو کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر آقای لاوروف به چین از معدود سفرهای او بعد از جنگ اوکراین است.

هم‌زمان با نشست‌های تونشی در مورد افغانستان که با میزبانی چین برگزار می‌شوند، قرار است نشست دیگری روز پنج‌شنبه با میزبانی سازمان ملل متحد، بریتانیا، آلمان و قطر برگزار شود تا توجه جهانیان را برای کمک مالی به افغانستان جلب کند.

آگهی

سازمان ملل متحد از جهانیان خواسته است تا در کنار کشور «ورشکسته» افغانستان بایستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش به سنگ‌پراکنی به کنسولگری در هرات؛ ایران مراکز دیپلماتیک خود در افغانستان را تعطیل کرد

نقدها و نظرها پیرامون استندآپ کمدی انتقادی یک افغانستانی در ایران در برنامه عصر جدید

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد