سناتورهای جمهوریخواه از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کنند

کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان با دو هم‌حزبی خود پیش از سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره صحبت می‌کند/ آرشیو
کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان با دو هم‌حزبی خود پیش از سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره صحبت می‌کند/ آرشیو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۴۹ نفر از ۵۰ سناتور جمهوریخواه کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کردند از توافق هسته‌ای با ایران به هیچ وجه حمایت نخواهند کرد. نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا در سال ۲۰۱۵ هم با برجام مخالفت کرده بودند.

آگهی

۴۹ نفر از ۵۰ سناتور جمهوریخواه کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کردند از توافق هسته‌ای با ایران به هیچ وجه حمایت نخواهند کرد. نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنا در سال ۲۰۱۵ هم با برجام مخالفت کرده بودند. این موضع امکان شکست مذاکرات وین برای احیای برجام را بیش از پیش تقویت می‌کند. ایران بارها اعلام کرده خواستار تضمین پایبندی دولت‌های بعدی ایالات متحده به توافق هسته‌ای است.

سناتورهای جمهوریخواه روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «این احتمال وجود دارد که دولت دموکرات جو بایدن به توافقی با تحریم‌های ضعیف‌تر و محدودیت‌های کمتر بر برنامه هسته‌ای ایران دست یابد.» نمایندگان اقلیت مجلس سنا می‌گویند: «تمام آنچه در توان دارند را انجام خواهند داد تا از دستیابی به توافقی که مسیر توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت ایران از تروریسم را کاملا مسدود نکند، جلوگیری کنند.»

سناتور راند پاول تنها عضو جمهوریخواه سنای آمریکا است که این بیانیه را امضاء نکرد. وی در بیانیه‌ای شخصی نوشت: «محکوم کردن توافقی که هنوز نهایی نشد به مثابه محکومیت اصل دیپلماسی به شمار می‌رود و موضعی خردمندانه نیست.»

در سال ۲۰۱۵ و پس از انعقاد برجام، هیچیک از نمایندگاه جمهوریخواه کنگره ایالات متحده آمریکا از آن توافق حمایت نکرد. سه سال پس از آغاز اجرای برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه ایالات متحده به‌صورت یکجانبه از آن خارج شد.

در حالی که در هفته‌های اخیر و پس از ۸ دور مذاکره در وین، احتمال دستیابی به توافقی قریب‌الوقوع برای احیای برجام نزدیک به نظر می‌رسید، روسیه اعلام کرد تحریم‌های جدید علیه این کشور به دلیل حمله به خاک اوکراین، نباید خللی در همکاری مسکو با تهران ایجاد کند. دیپلمات‌های غربی می‌گویند اجازه نخواهند داد توافق هسته‌ای جدید با ایران از سوی کشوری دیگر به گروگان گرفته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای‌گیری در جورجیای آمریکا؛ کاهش نفوذ ترامپ و قدرت‌گیری پنس در حزب جمهوریخواه

چهار اختلاف اساسی ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای احیای برجام چیست؟

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند