دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفت که در صورت مانع‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است.

آگهی

یک دیپلمات اروپایی روز جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) گفت که در صورت مانع‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است.

وی بدون اینکه به جزئیات بیشتری درباره «گزینه‌های دیگر» احتمالی اشاره کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر در نهایت این مانع‌تراشی روسیه پابرجا بماند، ما مجبور خواهیم شد به گزینه های دیگر نگاه کنیم. ما نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد»

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده است با «غیرمسئولانه» خواندن اقدام مسکو گفت: «شکست این توافق که مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه جهانی را از تضمین‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند، بسیار زیان‌بار خواهد بود.»

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توقف موقت مذاکرات وین را به‌دلیل «عوامل بیرونی» اعلام کرده بود. آقای بورل اضافه کرده بود: «به‌عنوان هماهنگ کننده برجام، من و همکارانم به ارتباط با اعضای برجام و آمریکا ادامه می‌دهیم تا در نهایت با چیره شدن بر شرایط فعلی، توافق نهایی حاصل شود.»

مذاکرات هسته ای ایران که پس از یازده ماه در آستانه موفقیت به نظر می‌رسید، روز جمعه پس از درخواست مسکو برای دریافت تضمین‌های بیشتر به حالت تعلیق درآمد.

روسیه که پس از حمله به اوکراین تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است، از آمریکا خواسته تضمین کند این تحریم‌ها بر همکاری اقتصادی فعلی یا آتی مسکو با تهران تأثیری نخواهد گذاشت. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این ادعاها را «بی‌ربط» خوانده و گفته است ایالات متحده چنین تضمین‌هایی را به روسیه نخواهد داد.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت که «توافق دست یافتنی است اگر ایالات متحده واقع‌بینانه و همگام رفتار کند.»

در سوی دیگر آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز ضمن درخواست از همه طرف‌ها برای اتخاذ «رویکردی مسئولانه» جهت دستیابی به توافق گفت: «ما به توافق بسیار نزدیک هستیم، اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر وزیر خارجه قطر به مسکو برای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد