بورل: به‌دلیل عوامل بیرونی به وقفه در گفتگوهای وین نیاز است؛ واکنش ایران چه بود؟

مذاکرات وین
مذاکرات وین Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کاخ سفید می‌گوید توافق نزدیک است، ایران معتقد است که توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه رفتار کند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه «توقف موقت» مذاکرات وین را به‌دلیل عوامل بیرونی، ضروری ارزیابی کرد. آقای بورل در یک پیام توئیتری تصریح کرد که متن توافق نهایی اساسا آماده و روی میز است. او اضافه کرد به‌عنوان هماهنگ کننده برجام، من و همکارانم به ارتباط تا اعضای برجام و آمریکا ادامه می‌دهیم تا در نهایت با چیره شدن بر شرایط فعلی، توافق نهایی حاصل شود.

در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به توئیت جوزپ بورل گفت که هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. 

این در حالیست که کاخ سفید می‌گوید توافق نزدیک است، ایران معتقد است که توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه رفتار کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۰ مارس گفت مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال نزدیک شدن به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی هستند.

خانم ساکی در نشست روزانه خود گفت: «نظر ما این است که به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. مدتی است که به دستیابی به آن نزدیک شده‌ایم.»

با توجه به مذاکرات پیشین می‌دانیم که پایان مذاکرات همیشه زمانی است که بخش‌های دشوار و چالش‌برانگیز معمولا رخ می‌دهد.
جن ساکی
سخنگوی کاخ سفید

وی تاکید کرد: «با توجه به مذاکرات پیشین می‌دانیم که پایان مذاکرات همیشه زمانی است که بخش‌های دشوار و چالش‌برانگیز معمولا رخ می‌دهد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت که «توافق دست یافتنی است اگر ایالات متحده واقع‌بینانه و همگام رفتار کند.»

وی در عین حال به گفت‌وگوی خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اشاره و آن را «مفید و سازنده» ارزیابی کرد.

وی افزود که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که هیچ طرفی نمی‌تواند نتیجه نهایی را تعیین کند. یک تلاش مشترک مورد نیاز است و تصمیم عقلانی باید غالب باشد.»

فرانسه: پنجره فرصت در حال بسته شدن است

از سوی دیگر آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «ما به توافق بسیار نزدیک هستیم اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است.»

وی از همه طرف‌ها خواست تا رویکردی مسئولانه برای دستیابی به توافق اتخاذ کنند.

وی افزود: «ما نگران خطراتی هستیم که تاخیرهای اضافی برای احتمال توافق ایجاد می‌کند. ما همراه با دو شریک اروپایی خود از همه طرف‌ها می‌خواهیم که رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم برای انعقاد این توافق را اتخاذ کنند.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که یک هفته پیش در وین زمزمه‌ها برای برگزاری یک نشست خبری برای منعقد کردن توافق جدید در جریان بود اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه گذشته به‌طور غیرمنتظره خواستار تضمین‌هایی از طرف آمریکا شد تا تجارت بین روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه این کشور قرار نگیرد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن قصد ندارد به روسیه پیشنهاد جدید یا خاصی ارائه دهد چراکه این موضوع مربوط به تحریم‌های روسیه می‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در یک نشست خبری گفت که تعداد کمی از مسائل در مذاکرات با ایران باقی مانده است.

وی از همه طرف‌ها از جمله روسیه خواست تا برای رسیدن به توافق بر حل و فصل مسائل نهایی تمرکز کنند.

آن‌ها [آمریکایی‌ها] حاضرند با ایران صلح کنند و بلافاصله تمام اسناد را امضا کنند. با ونزوئلا هم همینطور. آن‌ها برای مذاکره به ونزوئلا رفته‌اند.
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

اما گره خوردن مذاکرات هسته‌ای با مواضع روسیه در حالی پیچیده‌تر شده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته گفت که آمریکا در حال تلاش برای امضای قرارداد هایی در حوزه انرژی با ایران و ونزوئلا است اما همین کشور یک زمانی «تحریم‌ها غیر قانونی» علیه آن‌ها اعمال کرد.

وی افزود: «آن‌ها [آمریکایی‌ها] حاضرند با ایران صلح کنند و بلافاصله تمام اسناد را امضا کنند. با ونزوئلا هم همینطور. آن‌ها برای مذاکره به ونزوئلا رفته‌اند.»

آگهی

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در دو هفته اخیر به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع شده است به طوریکه در آخرین بسته تحریمی، آمریکا واردات انرژی از روسیه را ممنوع کرد و بریتانیا نیز تاکید کرد واردات نفت روسیه را تا پایان سال به صفر می‌رساند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تروئیکای اروپایی: هیچ طرفی نباید از مذاکرات هسته‌ای ایران در جهت منافع خود بهره‌برداری کند

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟