واکنش دنیای ورزش به جنگ اوکراین: از لغو ویزا و مسابقه با روس‌ها تا توقف همکاری اسپانسرها

Everton players hold Ukrainian flags before the English Premier League soccer match
Everton players hold Ukrainian flags before the English Premier League soccer match Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی پنج روز گذشته اخبار بسیاری درباره لغو مسابقات بین‌المللی از جمله لغو میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا، امتناع از رویارویی مقابل ورزشکاران روسیه و رد حمایت‌های مالی منتشر شده است که در ادامه به شماری از آنها اشاره می‌شود

آگهی

حمله روسیه به اوکراین، علاوه بر پیامدهای انسانی و مالی و امنیتی، ورزش حرفه‌ای در سراسر جهان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

طی پنج روز گذشته اخبار بسیاری درباره لغو مسابقات بین‌المللی از جمله لغو میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا، امتناع از رویارویی مقابل ورزشکاران روسیه و رد حمایت‌های مالی منتشر شده است که در ادامه به شماری از آنها اشاره می‌شود:

  • فدراسیون بین‌المللی جودوریاست افتخاری پوتین را لغو کرد

در بیانیه این فدراسیون آمده است: «با توجه به درگیری‌های اوکراین، فدراسیون بین‌المللی جودو عناوین اعطایی به آقای پوتین شامل رئیس افتخاری و سفیر فدراسیون را به حالت تعلیق درمی‌آورد.»

پوتین یک جودوکار ماهر و دارای دان ۸ در این رشته است.

  • محرومیت سن پترزبورگ از میزبانی بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا

چهار سال پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ میلادی در روسیه و در حالی که شهر سن پترزبورگ آمادۀ بازگشت به کانون توجه هواداران فوتبال بود، یوفا اعلام کرد که فینال این لیگ به جای این شهر در پاریس برگزار خواهد شد.

قرار است کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال اروپا این هفته نیزسرانجام همکاری خود با شرکت «گازپروم» روسیه و قرارداد با این شرکت دولتی را که ارزش سالانه آن ۴۰ میلیون یورو برآورد می‌شود، به بحث بگذارد.

  • رقابت‌های فرمول ۱؛ لغو «جایزه بزرگ سوچی»

شهر سوچی، میزبان بازی‌های زمستانی سال ۲۰۱۴ میلادی، هرساله میزبان رقابت‌های جایزه بزرگ فرمول ۱ روسیه نیز هست. با این وجود این مسابقات امسال از سوی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی و به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین لغو شده است.

تیم فرمول ۱ آمریکایی «هاس» نیز به نوبه خود شراکتش را با اسپاسنر روسی‌اش «اورال‌کالی» به حالت تعلیق درآورد و نشان این شرکت را از روی خودروهایش حذف کرد.

  • واکنش شدید اروپا به فیفا به دلیل امتناع از اخراج روسیه

اعلام تصمیم فیفا در روز یکشنبه مبنی بر خودداری از اخراج روسیه از مسابقات مقدماتی جام جهانی، واکنش شدید اروپا را در پی داشت. فیفا تنها اعلام کرد که بازی‌ها مقابل تیم روسیه باید در مکانی بی‌طرف و بدون برافراشته شدن پرچم روسیه یا پخش سرود آنها برگزار شود.

لهستان در واکنش به این تصمیم فیفا اعلام کرد که همچنان تیم ملی‌اش در ۲۴ مقابل تیم روسیه در مرحله نیمه نهایی جام جهانی حاضر نخواهد شد.
سوئد و جمهوری چک نیز نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام کردند و این رفتار فیفا را «سازش» خواندند. آنها اعلام کردند حتی با این تصمیم فیفا، موضع آنها دربارۀ عدم بازی مقابل تیم روسیه تغییر نکرده است.

آلبانی نیز اعلام کرد که ورزشکاران این کشور در هیچ کدام از رشته‌های ورزشی مقابل روس‌ها حاضر نمی‌شوند.

بریتانیا از تصمیم خود در خودداری از حضور مقابل تیم روسیه «تا زمانی نامعلوم» و برای نشان دادن «محکومیت این حمله و اعلام همبستگی با اوکراین» خبر داد و رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه نیز بار دیگر بر ضرورت حذف روسیه از جام جهانی تاکید کرد.

  • تاثیر جنگ اوکراین بر «لیگ برتر فوتبال انگلستان» و فوتبال آلمان

رومن آبراموویچ، الیگارش روس و مالک باشگاه چلسی روز شنبه اعلام کرد که مدیریت این باشگاه را به مدیران بنیاد خیریه چلسی سپرده است.

منچستریونایتد نیز روز جمعه اعلام کرد که قرارداد حمایت مالی خود با شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه را لغو کرده است.

در آلمان نیز باشگاه شالکه، لوگو و نام گازپروم را از روی پیراهن فوتبالیست‌های خود حذف کرد.

  • واکنش کمیته بین‌المللی المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک که معمولاً تمایلی به اظهارنظر در موضوعات سیاسی ندارد، ضمن محکوم کردن این حمله از فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی خواست که هر رویدادی که در روسیه یا بلاروس برنامه‌ریزی شده است را لغو یا برگزاری آن را به مکانی دیگر منتقل کنند.

این کمیته همچنین خواستار آن شد که پرچم‌های دو کشور روسیه و بلاروس به اهتزاز در نیاید و سرود آنها پخش نشود.

در پاسخ به این فراخوان، فدراسیون بین‌المللی اسکی اعلام کرد که تمامی مسابقات خود در روسیه تا پایان فصل را «به نفع امنیت همه شرکت‌کنندگان» لغو می‌کند.

آگهی

فدراسیون بین‌المللی «ورزش‌های دوگانه» نیز پخش سرود و اهتزاز پرچم روسیه و بلاروس را در مسابقات جهانی این ورزش‌ها ممنوع کرد. همچنین قرار شد که پرچم اوکراین در کل دورۀ برگزاری جام جهانی بیاتلون که طی روزهای ۳ تا ۶ مارس به میزبانی فنلاند برگزار می‌شود، به منظور احترام به تیم اوکراین برافراشته بماند.

  • عدم حضور «فرانسوی‌ها» در مسابقات جهانی والیبال روسیه

مسابقات والیبال قهرمانی جهان از ۲۶ اوت تا ۱۱ سپتامبر سال جاری به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد. اگرچه هنوز خبری درباره جابجایی مکان برگزاری این مسابقات منتشر نشده اما احتمال چنین کاری بسیار بالاست.

از هم اکنون نیز والیبالیست‌های فرانسه، قهرمان المپیک ۲۰۲۱ اعلام کرده‌اند که به روسیه نمی‌روند.

روسیه همچنین میزبانی مرحله گروهی رقابت‌های والیبال لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ را که قرار بود برای زنان طی روزهای ۲۸ ژوئن تا ۳ ژوئیه در شهر «اوفا» و برای مردان از ۵ تا ۱۰ ژوئیه در شهر «کمروف» برگزار شود، از دست داد.

  • سوئد ورزشکاران بلاروس و روسیه را «غیر گراتا» خواند

دولت سوئد روز شنبه خواستار حذف کامل روسیه از تمامی مسابقات ورزشی در سطح اتحادیه اروپا شد.

آگهی

پیش از آن، فدراسیون‌های اسکی نروژ و سوئد اعلام کرده بودند که از حضور ورزشکاران روسی در رویدادهای ماه آینده در خاک کشورشان استقبال نمی‌کنند.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا نیز هشدار داد که کشورش دیگر از تیم‌های ملی کشورهایی که در حمله به اوکراین با روسیه «همدست» بودند استقبال نمی‌کند و در همین راستا، ویزای بسکتبالیست‌های بلاروس که قرار بود یکشنبه در نیوکاسل بازی کنند لغو شد.

باشگاه هندبال شهر نانت فرانسه نیز روز شنبه اعلام کرد که از استقبال از تیم «چوکوفسکی مدودی» مسکو برای دیداری که قرار بود روز سه‌شنبه در چهارچوب جام هندبال اروپا برگزار شود، خودداری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز بازی‌های پارالمپیک پکن؛ اوکراین صدرنشین روز نخست جدول مدال‌ها شد

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟