پوتین در کنفرانس مطبوعاتی با ماکرون در مسکو: جنگ روسیه و ناتو برنده‌ای نخواهد داشت

کنفرانس مطبوعاتی ماکرون و پوتین در مسکو
کنفرانس مطبوعاتی ماکرون و پوتین در مسکو Copyright  ASSOCIATED PRESS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون هم گفت که به همتای روس خود پیشنهاد داده است که «ضمانت‌های امنیتی ملموس» برای همه کشورهای درگیر در بحران اوکراین ایجاد کند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرده در آغاز گفتگو با ولادیمیر پوتین نسبت به آغاز روند تنش‌زدایی بر سر بحران اوکراین ابراز امیدواری کرد.

آقای ماکرون در این خصوص تصریح کرد: گفتگو (با رئیس جمهوری روسیه) می‌تواند آغازگر روند تنش زدایی باشد که ما باید به سمت آن حرکت کنیم.»

وی افزود: قصد دارد برای اجتناب از وقوع جنگ و شکل دهی به عناصری چون «اعتماد، ثبات و دیده شدن» برای همه طرف‌ها تلاش کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که اعتقاد دارد وضعیت کنونی در اروپا بحرانی است و این شرایط ایجاب می‌کند که بسیار مسئولانه عمل کنیم.

وی با تمجید از گفتگوهای انجام شده با روسیه در سال ۲۰۱۹، تکرار چنین اقداماتی را ضروری دانست و تاکید کرد که گفتگو تنها راهی است که می‌تواند به ایجاد امنیت و ثبات برای قاره اروپا کمک کند.

ولادیمیر پوتین نیز در این دیدار از تلاش‌های فرانسه در جهت یافتن راه حلی برای بحران اوکراین و آنچه وی حل مسئله امنیت در اروپا خواند، استقبال کرد.

وی همچنین یادآور شد که اعتقاد دارد روسیه و فرانسه «نگرانی‌های مشترکی در خصوص امنیت در اروپا دارند.»

این ملاقات حوالی ساعت ۱۸ و سی دقیقه بعد از ظهر در مسکو آغاز شد و بر اساس تصاویری که تلویزیون دولتی روسیه منتشر کرد رهبران دو کشور با قرار گرفتن در دو سوی میز سفید طویلی در کاخ کرملین به گفتگو با یکدیگر پرداختند.

AFP
دیدار ماکرون با پوتین در کاخ کرملینAFP

گفته می‌شود این میز طویل در کرملین که ولادیمیر پوتین در دیدارهای خارجی پشت آن می‌نشیند برای کاستن از احتمال ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنفرانس مطبوعاتی ماکرون و پوتین

رهبران فرانسه و روسیه پس از دیداری که به گفته پوتین بیش از ۵ ساعت طول کشید در کنفرانسی مطبوعاتی در برابر دوربین ها حاضر شدند.

امانوئل ماکرون گفت که به همتای روس خود پیشنهاد داده است که «ضمانت‌های امنیتی ملموس» برای همه کشورهای درگیر در بحران اوکراین ایجاد کند.

رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به جزئیات پیشنهادات خود افزود که پوتین از آمادگی‌اش برای پایبندی به این «منطق» و تمایلش برای حفظ ثبات و تمامیت ارضی اوکراین اطمینان داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که برخی از ایده‌های امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش برای خنثی کردن بحران روسیه و غرب بر سر اوکراین، پس از گفتگویی که بیش از پنج ساعت طول کشید، می‌توانند به پیشبرد راه‌ حل کمک کرده و پایه‌های پیشرفت مشترک را پی‌ریزی کنند.

پوتین افزود که برخی از ایده‌های ماکرون در ارتباط با موضوع «امنیت» واقع‌گرایانه بوده است و وی بار دیگر و پس از دیدار ماکرون با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف، با همتای فرانسوی‌اش گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه برغم مثبت خواندن دیدارش با ماکرون گفت که «شاید هنوز پرداختن به ایده‌ها و پیشنهادات زود باشد اما فکر می‌کنم که کاملا امکانپدیر است که این ایده‌ها بستری برای گام‌های مشترک آتی ما باشند.»

ولادیمیر پوتین در این نشست خبری اطمینان داد که وی آماده است برای دستیابی به مصالحه و جلوگیری از تشدید تنش نظامی روسیه و غرب بر سر اوکراین، هر کاری را که لازم بود به انجام برساند.

وی با بیان این که نه او و نه آقای ماکرون خواهان جنگ روسیه و ناتو که «برنده‌ای نخواهد داشت» نیستند، افزود: «ما به نوبه خود، هر کاری که لازم بود خواهیم کرد تا به مصالحه‌هایی دست پیدا کنیم که همه را راضی کند».

آگهی

سفر ماکرون به مسکو در بحبوحه افزایش تنش بین کشورهای غربی‌ها و روسیه انجام می‌شود که به جمع آوری ده‌ها هزار نیرو در مرز خود با اوکراین جهت آماده‌سازی انجام یک تهاجم نظامی متهم شده است.

رئیس جمهور فرانسه اولین رهبر برجسته غربی است که از زمان تشدید تنش‌ها در دسامبر با رئیس جمهور روسیه دیدار می کند. او روز سه شنبه برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به کی‌یف سفر خواهد کرد.

آقای ماکرون پیش از سفر به مسکو به رسانه‌ها گفته بود «به شکلی منطقی» نسبت به نتیجه دیدارش با ولادیمیر پوتین وگفتگوهایش با وی بر سر بحران اوکراین خوش‌بین است.

رئیس جمهوری فرانسه در توضیح گفته‌های خود آورده بود که این به معنای رسیدن به یک دستاورد یا پیروزی کوتاه مدت در مذاکرات نیست بلکه مهم بازآفرینی اعتماد متقابل با ولادیمیر پوتین است.

امانوئل ماکرون همچنین یادآور شده بود که باید سعی کرد تا همه ابهامات میان دو طرف برطرف شود و شرایط لازم برای کاستن از اختلافات و رسیدن به یک نقطه همگرایی فراهم گردد.

آگهی

وی با اشاره به جدی بودن بحران اوکراین و نیز استقرار حدود ۱۲۵ هزار سرباز در مرزهای روسیه و بلاروس با اوکراین تاکید کرده بود که باید شرایطی ایجاد شود تا بر اساس آن تنش زدایی در سطح نظامی ممکن شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

‍«تماس‌هایی برای هیچ»؛ تمسخر ماکرون در تلویزیون روسیه با «ماکرونینگ»

تصفیه حساب خارجی ماکرون با راست افراطی: «انتقاد‌های نخست وزیر لهستان بی اساس است»

با وجود تحریم های اتحادیه اروپا، فرانسه در دوران ماکرون به روسیه سلاح صادر کرده است