آمریکا: روسیه در حال برنامه‌ریزی یک حمله ساختگی است تا تهاجم به اوکراین را آغاز کند

Pentagon spokesman John Kirby
Pentagon spokesman John Kirby Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ادعای جدید در حالی از سوی جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مطرح شده که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده و متحدانش برای کاهش تنش‌ها در منطقه، تقویت قوای نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین همچنان ادامه دارد.

آگهی

ایالات متحده روز پنج‌شنبه مدعی شد که روسیه در حال آماده کردن مقدمات اجرای یک عملیات «پرچم دروغین» است تا از آن به عنوان «بهانه‌ای» برای تهاجم به اوکراین استفاده کند و این کار را نیز با انتشار یک فیلم بسیار تبلیغاتی و گرافیکی انجام خواهد داد که در آن «به دروغ» تصاویری از حمله نیروهای اوکراینی به روسیه نشان داده می‌شود.

منظور از عملیات «پرچم دروغین» اقداماتی است که در جنگ، توسط یکی از طرف‌های درگیری اما با ظاهر نیروهای طرف دیگر انجام می‌شود تا مسئولیت انجام آن به عهده طرف دوم بیفتد. بطور مثال انجام عملیات خرابکارانه یا اقدام به حمله آنهم در حالی که عاملان حمله، یونیفرم نظامیان طرف مقابل را پوشیده‌اند و پرچم آنها را در دست دارند.

مقامات واشنگتن پیش از این نیز هشدار داده بودند که ممکن است مسکو از عملیات «پرچم دروغین» برای توجیه حملۀ خود به اوکراین استفاده کند.

ادعای جدید در حالی از سوی جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مطرح شده که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و متحدانش برای کاهش تنش‌ها در منطقه، تقویت قوای نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین همچنان ادامه دارد.

آقای کربی روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری در پنتاگون گفت که به باور آمریکا، دولت روسیه «در حال برنامه ریزی برای انجام یک حمله ساختگی است تا بر اساس آن اعلام کند که ارتش یا نیروهای اطلاعاتی اوکراین به قلمرو حاکمیتی روسیه یا به مردم روس‌زبان حمله کرده‌اند» تا به این ترتیب حمله خود را به خاک اوکراین توجیه کند.

او گفت: «روسیه به عنوان بخشی از این حمله ساختگی، یک ویدئوی تبلیغاتی بسیار گرافیکی تولید خواهد کرد که در آن اجساد کشته شدگان، بازیگرانی در نقش عزاداران و تصاویر مکان‌های ویران شده نشان داده می‌شود.»

او افزود: «در این فیلم تبلیغاتی، بخشی از تجهیزات نظامی استفاده شده در این حملۀ دروغین نیز نشان داده می‌شود و ادعا می‌گردد که این تجهیزات متعلق به غرب یا اوکراین هستند. آنهم در حالی که در واقعیت، روسیه برای این فیلم، تجهیزاتی بسیار شبیه تجهیزات غرب را ساخته است.»

واکنش مسکو

ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا این ادعا را رد و اعلام کرد که مسکو در حال برنامه‌ریزی هیچ گونه عملیاتی با پرچم دروغین برای حمله به اوکراین نیست.

روز پنج‌شنبه همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران، از ارائه شواهد مرتبط با این ادعای ایالات متحده خودداری کرد و افزود که مدارک و شواهد این عملیات در حال حاضر تنها در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی هستند و ایالات متحده تنها پس از آنکه دربارۀ آنها اطمینان یافت، با مردم به اشتراک خواهد گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو مقام آمریکایی: نیروهای روسیه در ۷۰ درصد از سطح آمادگی برای تهاجم کامل به اوکراین هستند

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم