تصفیه حساب خارجی ماکرون با راست افراطی: «انتقاد‌های نخست وزیر لهستان بی اساس است»

رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر لهستان
رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر لهستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر لهستان روز دوشنبه ضمن انتقاد از رایزنی‌های متعدد امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین گفته بود: شما چند بار با پوتین مذاکره کرده اید، اما چه چیزی به دست آورده اید؟ ما با جنایتکاران بحث و مذاکره نمی کنیم؛ با جنایتکاران باید مبارزه کرد.»

آگهی

امانوئل ماکرون روز چهارشنبه انتقادهای اخیر نخست وزیر لهستان در خصوص گفتگوهای تلفنی خود با ولادیمیر پوتین بر سر جنگ در اوکراین را «بی اساس» خواند.

رئیس جمهوری فرانسه از زمان آغاز بحران اوکراین و تهاجم نظامی روسیه به این کشور برای کاستن از تنش‌های موجود و جلوگیری از گسترش مناقشه جاری میان مسکو و غرب به دفعات به عنوان رهبر یک کشور بزرگ اروپایی و نیز رئیس شورای اتحادیه اروپا با ولادیمر پوتین گفتگو کرده است.

این رایزنی‌ها به تازگی انتقادهای‌ شدید ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان را به همره داشته، حال آنکه آقای ماکرون این انتقادها را به عنوان نوعی «رسوایی» محکوم کرده است.

امانوئل ماکرون که چهارشنبه شب با شبکه یک تلویزیون فرانسه گفتگو می‌کرد در پاسخ به انتقادهای نخست وزیر لهستان گفت: «این اظهارات هم بی اساس و هم نوعی رسوایی است اما من را شگفت‌ زده نمی‌کند.»

وی سپس افزود چنین سخنانی جای تعجب ندارد زیر آقای موراویه‌تسکی «که از یک حزب راست افراطی است» به دفعات با میزبانی از مارین لوپن (نامزد راست افراطی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری) در کارزار سیاسی فرانسه مداخله کرده است.

ماتئوش موراویه‌تسکی که به نمایندگی از حزب حاکم قانون و عدالت، زمام امور اجرایی را در لهستان در دست دارد روز دوشنبه ضمن انتقاد از رایزنی‌های متعدد امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین گفته بود: «آقای رئیس جمهور ماکرون! شما چند بار با پوتین مذاکره کرده اید، چه چیزی به دست آورده اید؟ ما با جنایتکاران بحث و مذاکره نمی کنیم؛ با جنایتکاران باید مبارزه کرد.»

وی سپس با متهم کردن برخی رهبران اروپایی به «اهمال کاری و داشتن زبان خشک و چوبی» افزود: «هیچ کس با هیتلر مذاکره نکرد. آیا شما با هیتلر، با استالین، با پل پوت هم مذاکره می کردید؟»

پاسخ چهارشنبه شب امانوئل ماکرون به این انتقاد‌ها اما اینگونه بود: «من کاملا مسئولیت اقدام خودم را می‌پذیرم که از سال‌ها پیش از جانب فرانسه چندین بار با رئیس جمهوری روسیه برای جلوگیری از وقوع جنگ و شکل دادن به یک معماری تازه از صلح در اروپا گفتگو کردم.»

امانوئل ماکرون سپس افزود: «من از ابتدای ماموریتم این کار را انجام دادم و برخلاف دیگران هرگز ساده لوح و همدست نبودم.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که بسیاری از مسئولان جریان اکثریت در فرانسه قائل به ارتباط‌هایی نزدیک میان رهبر جناج راست افراطی فرانسه و حاکم کرملین هستند و این پیوندها را زیر سوال می‌برند.

رئیس جمهوری فرانسه در پایان ضمن تاکید بر تحریم‌هایی که از سوی غرب علیه مسکو اعمال شده یادآور شد که همیشه با مسکو گفتگو کرده و همچنین برای حصول آتش‌بس و توقف درگیری‌ها جهت امداد رسانی و کمک‌های بشردوستانه با ولادیمیر پوتین مذاکره کرده است؛ همان کاری که به اعتقاد وی صدراعظم آلمان و دیگر سران کشورها و دولت‌ها در اروپا نیز انجام داده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی با ماکرون در مسکو: جنگ روسیه و ناتو برنده‌ای نخواهد داشت

انتشار عکس‌های امانوئل ماکرون در گرماگرم رجزخوانی‌ها برای روسیه واکنش‌برانگیز شد؛ انتقادها به چیست؟

ماکرون: پرچم روسیه نمی‌تواند در المپیک پاریس برافراشته شود