هشدار روسیه به آمریکا: تهدید به تحریم پوتین باعث تخریب روابط می‌شود

President Joe Biden and Russian President Vladimir Putin
President Joe Biden and Russian President Vladimir Putin Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین در واکنش به سخنان تهدیدآمیز جو بایدن اعلام کرد که تحریم ولادیمیر پوتین، آسیبی به شخص او نمی‌زند اما «از لحاظ سیاسی» برای روابط دو کشور مخرب است.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وضع خواهد کرد.

این هشدار در حالی داده می‌شود که غرب همچنان به تجهیز نظامی اوکراین و همزمان آماده باش نیروهای خود برای پشتیبانی از این کشور در قبال حمله احتمالی ادامه می‌دهد و در کنار آن، خود را برای شوک تامین انرژی که احتمالا در پی این حمله روی خواهد داد نیز آماده می‌کند.

وضع تحریم‌هایی که مستقیما رهبران خارجی را هدف قرار دهد، اقدامی نادر است اما بی‌سابقه نیست. پیش از این نیکلاس مادورو، بشار اسد و معمر قذافی، رؤسای جمهور کنونی یا پیشین ونزوئلا، سوریه و لیبی نیز تحریم شده بودند.

مسکو کشورهایی را که پیش از این عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند، حائلی میان خود و غرب می‌داند و خواستار تضمین‌های امنیتی از سوی رقبای خود از جمله ناتو در این موضوع است که آنها هرگز قدرت نظامی خود را به این کشورها از جمله اوکراین گسترش ندهند.

پس از چند دور گفتگوهای روسیه و ایالات متحده درباره اوکراین که بدون نتیجه‌ای روشن پایان یافت، بایدن که مدتها مسکو را به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرده بود، قدمی فراتر نهاد و در سخنان روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که پوتین می‌تواند شخصا هدف تحریم‌های جدید قرار بگیرد.

او با اشاره به تجمع حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسیه در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین، اعلام کرد که در صورت حملۀ روسیه، آن را باید «بزرگترین تهاجم از زمان جنگ جهانی دوم» دانست که «جهان را تغییر خواهد داد.»

بایدن که مقابل خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به اینکه آیا ممکن است آمریکا در وضع تحریم علیه روسیه تا به آنجا پیش رود که مستقیما ولادیمیر پوتین را تحریم کند، گفت: «بله، این کار را خواهم کرد.»

سخنان بایدن در حالی ایراد شد که روز سه‌شنبه سومین هواپیماهای ایالات متحده حامل تجهیزات نظامی و مهمات نیز در کی‌یف فرود آمد. پنتاگون علاوه بر صدور دستور آماده‌باش برای ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در اروپا، اعلام کرده که آماده است در صورت نیاز آنها را به بخش شرقی ناتو بفرستد.

جو بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگرچه ممکن است نیروهای آمریکایی را به نزدیکترین منطقه به اوکراین منتقل کند اما از فرستادن نیرو مستقیم به درون خاک اوکراین خودداری خواهد کرد زیرا این کشور عضو ناتو نیست.

او تاکید کرد که «هیچ نیروی آمریکایی به اوکراین منتقل نمی‌شود.»

واکنش کرملین: تحریم‌ها به پوتین آسیبی نمی‌زند

کرملین در واکنش به سخنان جو بایدن اعلام کرد که تحریم ولادیمیر پوتین، آسیبی به او نمی‌زند اما «از لحاظ سیاسی» برای روابط دو کشور مخرب است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین که پیش از این گفته بود تحریم پوتین می‌تواند باعث قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شود، در اظهارنظر جدید خود در روز چهارشنبه گفت: «آمریکا در حالی دربارۀ تحریم رئیس جمهور ولادیمیر پوتین سخن می‌گوید که قوانین روسیه مقامات ارشد را از داشتن دارایی در خارج از کشور منع کرده است.»

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه نیز اعلام کرد که تحریم ولادیمیر پوتین به معنای وضع تحریم علیه «انتخاب مردم روسیه» است.

و درنهایت سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه هشدار داد که اگر غرب رفتار جنگ‌طلبانۀ خود را ادامه دهد، مسکو نیز پاسخ لازم را خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند