طالبان از کشورهای اسلامی خواست تا حکومت این گروه را به رسمیت بشناسند

مردم افغانستان با یک زمستان سخت و بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
مردم افغانستان با یک زمستان سخت و بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ملا حسن آخوند رئیس دولت طالبان از همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی خواست تا حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

آگهی

ملاحسن آخوند رئیس دولت طالبان در یک کنفرانس خبری در کابل از همه کشورهای جهان خواست تا دولت طالبان را به رسمیت بشناسند.

او که از ۱۶ شهریور ماه امسال و چند هفته پس از سقوط کابل از سوی ملا هیبت الله رهبر طالبان به سمت رئیس الوزرای این گروه منصوب شد، صبح امروز چهارشنبه گفت:« من از همه کشورهای جهان یه ویژه کشورهای اسلامی تقاضا دارم که دولت امارات اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسند.»

از روز ۲۴ مرداد که کابل به دست طالبان سقوط کرد، رهبران و سخنگویان این گروه بارها از کشورهای جهان درخواست کرده‌اند که حاکمیت این گروه بر افغانستان را به رسمیت بشناسند. ظرف پنج ماه اخیر اما هیچ کشوری حاضر به شناسایی این گروه به عنوان دولت حاکم برافغانستان نشده است. با اینکه پاکستان چندین بار به طور رسمی کشورهای دیگر را به شناسایی حاکمیت طالبان فراخوانده اما حتی پاکستان نیز هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده نیز حاضر به شناسایی دولت طالبان نیستند، آنها علاوه بر قطع کمک به بودجه توسعه افغانستان که موتور محرک اقتصاد افغانستان بود، میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان را نیز در بانک‌های خود مسدود کرده‌اند.

محدودیت‌های مالی، علت اصلی بحران اقتصادی

ملا آخوند در این کنفرانس خبری از کشورهای غربی خواست تا محدودیت‌های مالی و اقتصادی از روی افغانستان برداشته شود و عامل بحران فزاینده اقتصادی در این کشور را مسدود کردن منابع مالی این کشور اعلام کرد.

رئیس دولت طالبان گفت: «کمک‌هایی که به این کشور می‌شود، راه حل بحران افغانستان نیست، باید تلاش کنیم تا راه حلی اساسی و دراز مدت پیدا کنیم.»

افغانستان در سالهای اخیر همواره زمستان‌های سختی را تجربه کرده است، زمستان سخت امسال اما با بحران اقتصادی و حاکمیت طالبان همراه شده است، حکومتی که جامعه جهانی هنوز حاضر به همکاری با آن نیست. به گفته مقامات سازمان ملل ۲۲ میلیون شهروند افغانستانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور با گرسنگی شدید رو به رو هستند.

دبورا لیون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان که در این مراسم حضور داشت گفت که بحران اقتصادی افغانستان یک مشکل جدی است که باید توسط همه کشورها حل شود. خانم لیون گفت: «سازمان ملل متحد برای احیای اقتصاد افغانستان و رسیدگی اساسی به مشکلات اقتصادی افغانستان تلاش می کند.»

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان نیز در این نشست تاکید کرد که دولت طالبان به دنبال روابط اقتصادی با جامعه جهانی است. وی گفت: «کمک‌های بشردوستانه راه‌ حل کوتاه‌ مدت مشکلات اقتصادی است، اما آنچه برای حل مشکلات در بلندمدت نیاز است، اجرای پروژه‌های زیربنایی است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

ملا حسن آخوند رئیس دولت طالبان که ۷۰ سال دارد خود در تحریم‌های آمریکاست. در لیست تحریم‌های آمریکا از او به عنوان دستیار، مشاور و فردی نزدیک به رهبر طالبان نام برده شده است.

در هفته‌های اخیر مقامات طالبان به پایتخت چند کشور عمدتا همسایه افغانستان سفر کرده‌اند، در آخرین مورد وزیر خارجه این گروه دیداری از تهران داشت. اما مقامات ایران نیز تاکید کردند که برنامه‌ای برای شناسایی طالبان به عنوان دولت رسمی در افغانستان ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگو غربی‌ها با طالبان در اسلو؛ امیرخان متقی: آمدن به نروژ دستاورد است

نماینده زنان افغانستان در نشست اسلو: امیرخان متقی همین الان به کابل بگوید دختران در بند را آزاد کنند

آغاز گفتگوها با طالبان در اسلو؛ پول هواپیما را دولت نروژ پرداخت