چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جدید؛ چند کشور منطقه واکنش نشان دادند

two photos provided by the North Korean shows a landscape during a missile test on Jan. 14, 2022
two photos provided by the North Korean shows a landscape during a missile test on Jan. 14, 2022 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر آزمایش‌ موشک‌های جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را افزایش داده است که برای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده‌اند و به طور بالقوه شانس بیشتری برای فرار از سیستم‌های شناسایی و شکست سیستم‌های دفاع موشکی مستقر در منطقه دارند.

آگهی

کره شمالی بامداد دوشنبه ۱۷ ژانویه چهارمین آزمایش موشکی خود در سال جدید میلادی را انجام داد و دو موشک را که احتمال می‌رود بالستیک باشند به سمت دریا شلیک کرد.

به نظر می‌رسد که هدف از این آزمایش‌ها، نشان دادن قدرت نظامی این کشور آنهم در زمان توقف گفتگوهای دیپلماتیک با ایالات متحده، وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و همزمان بسته بودن مرزهای این کشور به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا است.

بنا بر اعلام رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کره شمالی احتمالاً دو موشک بالستیک کوتاه برد را از منطقه‌ای در «سونان» که فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ در آنجا قرار دارد، شلیک کرده است.

این موشک‌ها بامداد دوشنبه به فاصله ۴ دقیقه از یکدیگر پرتاب شدند و مسافتی حدود ۳۸۰ کیلومتری را در ارتفاع حداکثر ۴۲ کیلومتر پیموده و درنهایت در آب‌های نزدیک سواحل شمال شرق این کشور فرود آمدند.

واکنش‌های بین‌المللی

در واکنش به این آزمایش‌ها، مرکز فرماندهی ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام گفت اگرچه این موشک‌ها تهدیدی فوری برای پرسنل یا قلمرو ایالات متحده یا متحدان آن در این منطقه نیستند اما بار دیگر موضوع برنامه‌های تسلیحاتی «غیرقانونی» کره شمالی و تأثیر بی‌ثبات کننده آن بر منطقه را برجسته می‌کنند.

ژاپن نیز اعلام کرد که موشک‌ها خارج از منطقه اقتصادی انحصاری این کشور فرود آمده‌اند؛ با این وجود هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن اقدامات کره شمالی را به عنوان عامل تهدید صلح در منطقه محکوم کرد.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی نیز که به امارات عربی متحده سفر کرده، به مقامات دستور داد تا «نهایت تلاش را برای تضمین ثبات» در شبه‌جزیره کره انجام دهند. دفتر او همچنین اعلام کرد که اعضای شورای امنیت ملی ریاست جمهوری بر ضرورت احیای دیپلماسی هسته‌ای با پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند.

کره شمالی پیش از این در روزهای ۵ و ۱۱ ژانویه نیز دو آزمایش موشکی دیگر انجام داده بود؛ از جمله آزمایش موشک مافوق‌ صوت، موشک‌های بالستیک کوتاه برد و پرتاب موشک از قطار.

پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر آزمایش‌ موشک‌های جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را افزایش داده است که برای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده‌اند و به طور بالقوه شانس بیشتری برای فرار از سیستم‌های شناسایی و شکست سیستم‌های دفاع موشکی مستقر در منطقه دارند.

تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای خود در سال ۲۰۱۹ میلادی متوقف شد؛ یعنی زمانی که دولت ترامپ درخواست‌های پیونگ‌یانگ برای کاهش تحریم‌ها در ازای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای را رد کرد.

دولت کیم جونگ اون تاکنون بارها درخواست دولت بایدن برای از سرگیری بدون پیش‌شرط گفتگوها را رد و اعلام کرده است که واشنگتن ابتدا باید «سیاست خصمانه» خود را کنار بگذارد. منظور پیونگ‌یانگ از این سیاست‌های خصمانه، وضع تحریم‌ از سوی ایالات متحده و اجرای رزمایش‌های نظامی مشترک این کشور با کره جنوبی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفت آزمایش موشکی در یک ماه؛ کره شمالی جهان را به پذیرش قدرت موشکی خود فرا می‌خواند

کره شمالی یک پرتابه ناشناس را به سوی دریای ژاپن شلیک کرد

کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد جدید با سوخت جامد را آزمایش کرد