وخامت حال بکتاش آبتین؛ کانون نویسندگان از حکومت ایران خواست به قتل نویسندگان آزادی‌خواه پایان دهد

بکتاش آبتین در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است
بکتاش آبتین در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از رویکرد دستگاه‌های قضایی و امنیتی، حکومت ایران را به تلاش برای قتل نویسندگان آزادیخواه متهم کرد.

آگهی

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از رویکرد دستگاه‌های قضایی و امنیتی، حکومت ایران را به تلاش برای قتل نویسندگان آزادیخواه متهم کرد.

بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی چهار تن از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران در ماه‌های پیش به بیماری کووید مبتلا شدند. آقای آبتین که از سال گذشته برای گذراندن حکم حبس در زندان به سر می‌برد، برای دومین بار درگیر کووید-۱۹ شده است.

در بیانیه کانون نویسندگان ایران آمده است: « زندانبانان حکومت بکتاش آبتین را با وجود علائم آشکار بیماری، بی‌ هیچ درمان موثری چندین روز میان بند و بهداری سرگردان کردند و سرانجام انتقال شبانه‌ی آبتین به بیمارستان، در بی‌خبری هم‌بندان و خانواده‌اش، زمانی صورت گرفت که از او تنها جسمی نیمه‌جان باقی مانده بود. اما مأموران حکومت دست از آزار او‌ برنداشتند و همان جسم نیمه‌جان را هم در بیمارستان طالقانی تهران، با غل و زنجیر و در حضور سنگین نیروهای امنیتی، به تخت بستند.»

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی از سال گذشته و پس از مدت‌ها تعقیب و محاکمه در اوین زندانی هستند. پرونده این سه عضو کانون نویسندگان از سال ۲۰۱۵ و با بازداشت موقت و بازرسی منزل و محل کار آن‌ها آغاز شد. دادگاه انقلاب تهران دو سال پیش این سه نفر را به جرم «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به مجموعا ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود با یادآوری سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای نوشته است: «تازه از مراسم ناتمام یادبود بیست و سومین سالگرد ستم‌کشتگان راه آزادی، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، باز آمده بودیم که اخبار تکان‌دهنده یکی از پس دیگری بر سرمان آوار شد تا در خاطرمان مکرر شود که قاتلان پیشین نه تنها «خودسر» نبودند بلکه مدرسان بازجوها و زندانبانان امروز بوده‌اند و راه آنان همان است که تا دیروز بود؛ دیروز با کارد و طناب می‌کشتند و امروز با پرونده‌سازی، به قتلگاه بردن، رها کردن زندانی بیمار به حال خود و کشتن او با مرگی تدریجی.»

اوایل تابستان سال ۱۴۰۰ آقای آبتین در زندان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد. انتشار عکس‌های وی که با پابند به تخت بیمارستان زنجیر شده بود، واکنش‌ گسترده‌ای را برانگیخت.

کانون نویسندگان ایران در بند پایانی بیانیه خود آورده است: «حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رضا براهنی، خالق «شعر بلند اسماعیل» و راوی «روزگار دوزخی آقای ایاز» درگذشت

علی اشرف درویشیان، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران در ۷۶ سالگی درگذشت

کانون نویسندگان ایران: حمله‌های مسلحانه نباید دستاویز بسته‌تر شدن فضای جامعه شود