تشکر رئیس ام‌آی۶ بریتانیا از خبرگزاری دولتی چین برای انتشار یک ویدئوی جاسوسی

ریچارد مور رئیس ام آی ۶
ریچارد مور رئیس ام آی ۶ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سرویس جاسوسی بریتانیا(ام آی ۶) روز پنجشنبه از خبرگزاری دولتی چین به دلیل «تبلیغ رایگان» دلایل تمرکز غرب بر تهدید‌های امنیتی پکن در قالب پخش یک ویدیوی الهام گرفته شده از مجموعه جمیز باند تشکر کرد.

آگهی

رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا(ام آی ۶) روز پنجشنبه از خبرگزاری دولتی چین به دلیل «تبلیغ رایگان» دلایل تمرکز غرب بر تهدید‌های امنیتی پکن در قالب پخش یک ویدیوی الهام گرفته شده از مجموعه جمیز باند تشکر کرد.

واکنش نادر ریچارد مور، رئیس ام آی ۶، در حالی است که چین و بریتانیا بر سر رفتار غیرانسانی پکن با اقلیت اویغور و اقتدارگرایی خزنده این کشور در مستعمره سابق بریتانیا یعنی هنگ کنگ روابط پرتنشی را سپری می‌کنند.

آقای مور در بخش نظرات ویدیوی منتشر شده از سوی خبرگزاری شین‌هوا ضمن اعلام مراتب سپاسگزاری خود از انتشار این کلیپ، متن کامل اظهارات اخیر خود را نیز ضمیمه کرد. 

رئیس ام آی ۶ پیشتر گفته بود که ایجاد هماهنگی برای مواجهه با تبعات ظهور چین، «بزرگترین اولویت» سرویس اطلاعات مخفی بریتانیاست. او همچنین در قالب آن چه «تله بدهی چین» توصیف کرده بود از تلاش این کشور برای نفود نرم در زیرساخت‌های کشورهایی ابراز نگرانی کرده بود که با مشکل عدم توانایی پرداخت بد‌هی‌های خود به پکن مواجه می‌شوند.

خبرگزاری دولتی شین‌هوا روز سه‌شنبه در یک پست توییتری اعلام کرد که در واکنش به این که آقای مور مواجهه با پکن را در دستور کار ام آی ۶ قرار داده، «ویدئوی دیدار محرمانه» بین جاسوسان بریتانیایی و آمریکایی را منتشر می‌کند.

این کلیپ با عنوان «زمانی برای مردن از خنده نیست»، یک جفت بازیگر زن و مرد چینی را در نقش جاسوسان خیالی بریتانیا به نام‌های «جیمز پاند» و «پنجره سیاه»(Black Window) نشان می‌دهد.

در این کلیپ چهار و نیم دقیقه‌ای، این دو نفر وارد قلعه‌ای می‌شوند و شروع به بحث در مورد پرونده‌ای درباره تاکتیک‌های جاسوسی چینی می‌کنند، اما سپس متوجه می‌شوند که مقاله‌ها مربوط به ایالات متحده است.

جیمز پاند با اسم رمز ۰.۰۷ سپس «تله بدهی چین» را به عنوان بهانه‌ای برای دریافت بودجه بیشتر از سوی سرویس جاسوسی بریتانیا مطرح می‌کند. سپس جیمز پاند در جریان تماس با یکی از ماموران خیالی سازمان سیا متوجه می‌شود که ایالات متحده تلفن همراه او را شنود کرده است.

به آنها اخطار داده می‌شود که از گوشی جدیدی که سازمان سیا هدیه می‌دهد استفاده کنند و مدل ناامنی را که توسط شرکت چینی تحریم‌شده هوآوی ساخته شده است، خریداری نکند.

پس از اعلام نگرانی‌های امنیتی و جاسوسی از سوی ایالات متحده، بریتانیا نیز سال گذشته از فعالیت غول مخابراتی هوآوی در پروژه نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) ممانعت به عمل آورد، اقدامی که خشم پکن را برانگیخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت یک دانشمند حوزه سیاسی در آلمان به ظن جاسوسی برای چین

محکومیت یک مرد چینی-آمریکایی به ۴ سال زندان به اتهام جاسوسی برای چین

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟