بیانیه مشترک ۵ عضو دائم شورای امنیت: جنگ هسته‌ای برنده ندارد و هرگز نباید اتفاق بیفتد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که قصد دارند با همکاری یکدیگر به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای حرکت کنند.

آگهی

چین، روسیه، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک توافق کردند که از گسترش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در سطح جهان جلوگیری کنند و به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای حرکت کنند.

در این بیانیه نادر که ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با همکاری یکدیگر آن‌را منتشر کرده‌اند تاکید شده که این کشورها کاهش خطر درگیری هسته‌ای در سطح جهان را یکی از اولویت‌های خود در نظر می‌گیرند و تلاش خواهند کرد با همکاری یکدیگر از گسترش تسلیحات هسته‌ای و همچنین شعله‌ور شدن تنش‌های اتمی در جهان جلوگیری کنند.

همچنین در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما باور داریم که جنگ هسته‌ای هیچ طرف پیروزی نخواهد داشت و هرگز نباید وارد چنین عرصه‌ای شد.»

این کشورها که خود اصلی‌ترین قدرت‌های هسته‌ای در سطح جهان هستند، طی دهه‌های اخیر رقابت تنگاتنگی برای گسترش زرادخانه‌های اتمی خود داشته‌اند.

فرانسه نیز این بیانیه را منتشر کرده و تاکید کرده که ۵ قدرت عزم خود را برای کنترل تسلیحات هسته‌ای و همچنین خلع سلاح اتمی در جهان جزم کرده‌اند. بر اساس اعلام پاریس قدرت‌های جهانی قصد دارند برای این منظور با گفتگوهای دو و چندجانبه گام‌های مهمی در مسیر کنترل تسلیحات اتمی در جهان بردارند.

تاکنون ۱۹۱ کشور از اعضای سازمان ملل متحد، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) را امضا کرده‌اند و قرار بود از فردا، ۴ ژانویه، در سازمان ملل، در خصوص این پیمان بازنگری صورت گیرد که این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ماه اوت ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک ۵ قدرت جهانی آمده است: «همه ما مصمم هستیم که از قوانین و اصول ملی خود برای پیشگیری از هرگونه استفاده از سلاح اتمی استفاده کنیم و زمینه را برای این امر محدودتر نماییم.»

بیانیه گروه موسوم به ۵ در حالی منتشر می‌شود که روابط دوجانبه میان ایالات متحده و مسکو به پایین‌ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده و تنش‌های مسکو و واشنگتن بر سر مسئله اوکراین، نگرانی‌ها از شدت‌گیری بحران در مناسبات میان دو کشور را شدت بخشیده است.

همچنین از سوی دیگر روابط میان آمریکا و چین هم در یکی از بدترین دوره‌های تاریخ خود قرار دارد و پکن و واشنگتن بر سر مجموعه موضوعات گسترده‌ای از قبیل تایوان و هنگ کنگ با یکدیگر اختلاف نظر جدی دارند.

پنتاگون در ماه نوامبر ۲۰۲۱ برآورد کرد که چین به شدت در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و پکن احتمالا تا سال ۲۰۲۷ تعداد ۷۰۰ کلاهک اتمی داشته باشد و این عدد برای سال ۲۰۳۰ به هزار برسد.

واشنگتن بارها از چین خواسته که به همراه روسیه به یک معاهده جدید کنترل تسلیحاتی بپیوندد. با این حال مقام‌های حزب کمونیست چین تاکنون از پذیرش این درخواست واشنگتن سر باز زده‌اند. کنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ تا ماه اوت ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این بیانیه همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران برای احیای برجام منتشر می‌شود؛ گفتگوهایی که در پایتخت اتریش برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران و همچنین رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران با حضور کشورهای ۴+۱ و همچنین ایالات متحده در وین در حال برگزاری است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: اقدامات آمریکا احتمال استفاده از تسلیحات اتمی را افزایش می‌دهد

واکنش ها به خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند