روسیه: اقدامات آمریکا احتمال استفاده از تسلیحات اتمی را افزایش می‌دهد

Russia New Weapon
Russia New Weapon Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید انباشت تسلیحات بدون پایبندی به قانون و محدودیت تنها به تنش‌آمیز‌تر شدن اوضاع منتج می‌شود. ما بار دیگر از واشنگتن می‌خواهیم به سیاست کنترل تسلیحاتی باز گردد.

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید توسعه زرادخانه اتمی آمریکا خطر استفاده از آن را افزایش می‌دهد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه روز جمعه ۶ مارس در یک کنفرانس خبری از به روز کردن سلاح‌های اتمی آمریکا سخن گفت. خانم زاخارووا در این خصوص گفت: «آمریکا نه تنها در حال به روز رسانی تسلیحات اتمی خود است که حتی به دنبال مجهز کردن آنها به توانمندی‌های پیشرفته‌ای است که احتمال استفاده آنها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.»

او در ادامه صحبت‌هایش با ابراز نگرانی از اقدامات آمریکا در خصوص تسلیحات اتمی‌اش تاکید کرد چنین گام‌هایی می‌تواند احتمال استفاده از سلاح‌های اتمی را بیشتر از قبل کند.

زاخارووا در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: «آمریکا با این ادعا که روسیه و چین تهدیدات خارجی هستند، به اقدامات خود در خصوص توسعه تسلیحات هسته‌ای مشروعیت می‌بخشد. به نظر می‌رسد ایالات متحده رویارویی هسته‌ای را به عنوان یک گزینه سیاسی در دستور کار خود قرار داده است که می‌تواند اقدامی خطرناک با عواقبی نگران کننده برای جهان باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین افزود: «نگرانی‌های جدی در حوزه حرکت آمریکا به سوی توسعه سلاح‌های کوتاه‌برد وجود دارد. این تسلیحات شامل توسعه و استقرار تسلیحاتی است که برای خودروهای ابزارآلات اتمی طراحی می‌شوند.»

زاخارووا در ادامه مدعی شد: «انباشت تسلیحات بدون پایبندی به قانون و محدودیت تنها به تنش‌آمیز‌تر شدن اوضاع منتج می‌شود. ما بار دیگر از واشنگتن می‌خواهیم به سیاست کنترل تسلیحاتی باز گردد.»

وی در ادامه اظهار داشت: «روسیه نگران لفاظی برخی از سیاستمداران آمریکایی درباره معاهده آسمان باز است که با هدف معادات سیاسی داخلی در این کشور صورت می‌گیرد.»

معاهده «آسمان باز» در ماه مارس سال ۱۹۹۲ در هلسینکی، پایتخت فنلاند توسط رهبران ۲۳ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضاء رسید. هدف از این توافق، تقویت اعتماد بین این کشورها از طریق اجرای مکانیسم پروازهای هوایی-نظارتی برای کنترل اقدامات نظامی کشورهای عضو بود.

بر اساس این معاهده، کشورهای امضاکننده برای اطمینان از پایبندی طرف‌های دیگر به معاهدات تسلیحاتی، در آسمان یکدیگر پرواز نظارتی انجام داده و آرایش نظامی کشورهای دیگر را رصد می‌کنند. این معاهده، که سابقه ایده اولیه آن به دوران جنگ سرد بازمی‌گردد، با هدف کاهش سوء ظن میان این کشورها و پایین آوردن احتمال درگیری ناشی از سوء تفاهم امضا شد.

زاخارووا در ادامه سخنانش گفت: «ما این معاهده را در کنار سند ۲۰۱۱ وین و اقدامات امنیتی انجام شده به عنوان مکانیسمی مهم برای اطمینان یافتن از امنیت در اروپا و شفافیت در زمینه مسائل نظامی در نظر می‌گیریم».

در ماه‌های اخیر شایعات در خصوص احتمال خروج آمریکا از این پیمان شدت گرفته است. جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در دوران حضور خود در کاخ سفید، شدیدا از ایده خروج آمریکا پشتیبانی کرده بود.

پیشتر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با ابراز تردید از جدی بودن عزم آمریکا درباره خروج از این پیمان گفته بود، در صورت خروج واشنگتن از این معاهده، مسکو رویکرد مشابهی اتخاذ نخواهد کرد و همچنان در این پیمان راهبردی باقی خواهد ماند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه مشترک ۵ عضو دائم شورای امنیت: جنگ هسته‌ای برنده ندارد و هرگز نباید اتفاق بیفتد

روسیه دو کشتی جنگی مجهز به موشک کروز را عازم آب‌های سوریه می‌کند

روسیه تانک‌های تی-۳۴ اتحاد جماهیر شوروی را تعمیر می‌کند