محدود کردن تسلیحات اتمی موضوع نشست آمریکا و روسیه در ژنو

محدود کردن تسلیحات اتمی موضوع نشست آمریکا و روسیه در ژنو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که احتمال می رود نماینده چین نیز به این گفتگوها بپیوندند. با این حال چین بخشی از پیمان تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه نیست و دقیقا مشخص نیست حضور پکن در این گفتگو‌ها چه جایگاهی دارد.

آگهی

نمایندگان ایالات متحده آمریکا و روسیه روز چهارشنبه در ژنو دیدار می کنند تا درباره ابعاد یک توافق جدید برای محدود کردن تسلیحات اتمی میان دو کشور گفتگو کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که احتمال می رود نماینده چین نیز به این گفتگوها بپیوندند. با این حال چین بخشی از پیمان تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه نیست و دقیقا مشخص نیست حضور پکن در این گفتگو‌ها چه جایگاهی دارد. وزارت خارجه چین در واکنش به این خبر گفته است که کشورش علاقه ای به مشارکت در این مذاکرات ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پیشتر گفته بود که مایل است شاهد یک توافق جدید در کنترل تسلیحاتی با روسیه و چین باشد که تمام انواع تسلیحات اتمی را در بر بگیرد.

ترامپ این موضوع را بطور جداگانه از جمله در نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در میان گذاشته است.

مقامات آمریکایی گفته اند که جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا ریاست هیات نمایندگی ایالات متحده را در ژنو برعهده خواهد داشت.

از طرف روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه ریاست هیات نمایندگی را بر عهده خواهد داشت.

مناسبات دو جانبه میان واشنگتن و مسکو در سالهای اخیر، به ویژه پس از الحاق کریمه به روسیه و حمایت مسکو از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پرتنش بوده است.

دونالد ترامپ در سالهای اخیر به دنبال ایجاد روابط بهتر با مسکو بوده است اما پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده و تحقیقات رابرت مولر گسترش روابط دو جانبه را تاکنون عملا مسدود کرده است.

نشست ژنو تنها دو هفته قبل از خروج رسمی ایالات متحده از پیمان موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه برگزار خواهد شد. واشنگتن معتقد است که مسکو سیستم موشک‌های میان‌برد هسته‌ایش را در مغایرت با این پیمان گسترش داده است، اقدامی که می تواند تهدیدی برای اروپا تلقی شود. این اتهام در حالی مطرح می شود که مسکو بطور مکرر این اتهامات را رد کرده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که انتظار ندارند پیشرفتی در ارتباط با پیمان موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه بدست آید.

رویترز به نقل از یکی از مقامات آمریکایی نوشته است که در این نشست برنامه‌ای برای تمدید پیمان «نیو استارت» که در سال ۲۰۱۱ میان دو کشور امضا شده و موضوعش محدود کردن تسلیحات هسته‌ای استراتژیک است، ندارند.

این مقام آمریکایی همچنین افزوده است که اگر دو طرف توافق کنند امکان آن وجود خواهد داشت که این پیمان که سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد برای یک دوره ۵ ساله تمدید شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با آمریکا را تعلیق کرد

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با آمریکا خارج می‌شود

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم