بحران اوکراین و سایه اومیکرون بر اقتصاد؛ آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل

EU Summit
EU Summit Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قرار است در جریان این نشست درباره قیمت انرژی و افزایش بهای قبوض انرژی، بحران مهاجرت و چگونگی مقابله با قاچاق انسان، تقویت قوای نظامی در مرز اوکراین و روسیه و نیز وضع تحریم‌های جدید اقتصادی علیه مسکو در صورت حمله به اوکراین گفتگو شود.

آگهی

رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۱۶ دسامبر در بروکسل گرد هم آمدند تا در نشست یک روزۀ سران که در ساعت ۱۰ به وقت محلی آغاز شد، شرکت کنند.

این اولین اجلاس سران با حضور اولاف شولز، صدراعظم جدید آلمان است. از دیگر چهره‌های سیاسی جدید حاضر در این نشست می‌توان به ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر سوئد، کارل نهمر صدراعظم اتریش و کریل پتکوف نخست‌وزیر بلغارستان اشاره کرد.

این آخرین حضور آندره بابیش، نخست‌وزیر چک در نشست سران اتحادیه اروپا خواهد بود چراکه قرار است به زودی جایگاهش را به پتر فیالا، رهبر حزب «ائتلاف با هم» در این کشور تحویل دهد.

قرار است در جریان نشست روز پنج‌شنبه، درباره موضوعات مختلفی از جمله قیمت انرژی و افزایش بهای قبوض انرژی، بحران مهاجرت و چگونگی مقابله با قاچاق انسان به سمت کشورهای عضو اتحادیه، تقویت قوای نظامی در مرز اوکراین و روسیه همچنین وضع تحریم‌های اقتصادی جدید علیه مسکو در صورت حمله روسیه به اوکراین گفتگو شود.

پیش از آغاز این نشست، نخست‌وزیر اسلوونی ضمن اعلام این خبر هشدار داد که این اتحادیه خود را برای هر اقدام «غافلگیر کننده» روسیه آماده کرده است.

ایالات متحده می‌گوید روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را به مناطق مرزی اوکراین منتقل کرده و بر این اساس احتمالاً برای تهاجم به این کشور آماده می‌شود. مسکو در مقابل می‌گوید که اقداماتش صرفاً تدافعی است و کی‌یف و غرب را به داشتن رفتارهای تحریک‌آمیز متهم می‌کند.

این نشست همچنین در زمانی برگزار می‌شود که پس از خوشبینی درباره پایان نزدیک بحران کرونا؛ پدیدار شدن سویه «اومیکرون» و سرعت بالای گسترش آن بار دیگر بر نگرانی رهبران این اتحادیه افزوده و محدودیت‌های جدیدی را برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

بر این اساس قرار است رهبران درباره سیاست‌های واکسیناسیون عمومی در سطح این اتحادیه همچنین سرانجام استفاده از «گذرنامه سلامت» برای سفر به کشورهای عضو تصمیم گیری کنند.

افزایش تورم در منطقه یورو که در ماه نوامبر به بالاترین نرخ یعنی ۴.۹ درصد رسید و ناشی از اختلالات ایجاد شده در زنجیره تامین غذا در پی شیوع کرونا بود نیز یکی دیگر از دغدغه‌های رهبران است.

قرار است در پایان این نشست شارل میشل، رئیس شورای اروپا و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در جریان یک کنفرانس خبری مشترک به همراه یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای (شش ماهه) شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، درباره تصمیمات اتخاذ شده توضیح دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سویه‌های جدید و افزایش مبتلایان؛ آیا باید دوباره نگران کرونا باشیم؟

تلاش ازبکستان برای جذب گردشگر با تکیه بر میراث فرهنگی و توسعهٔ زیرساخت

آغاز موج هشتم کرونا در ایران؛ ابتلا به کووید تا عید نوروز به نقطه اوج می‌رسد