دیپلمات‌های اروپایی: مواضع تهران با برجام سازگار نیست

پرچم‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه
پرچم‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات دیپلماتیک فرانسه، آلمان و بریتانیا ضمن ابراز تاسف از این رویکرد تیم جدید ایران گفتند که در این مرحله هنوز امکان مذاکره جدی فراهم نشده است.

آگهی

دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که مواضع هیات مذاکره کننده ایران در وین با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سازگاری ندارد.

مقامات دیپلماتیک سه کشور اروپایی درگیر در مذاکرات وین به خبرگزاری فرانسه گفتند که ایران پیشنهادهایی ارائه کرده است که با برجام «ناسازگار» است.

مقامات دیپلماتیک فرانسه، آلمان و بریتانیا ضمن ابراز تاسف از این رویکرد تیم جدید ایران گفتند که در این مرحله هنوز امکان مذاکره جدی فراهم نشده است. مسئولان دیپلماتیک سه کشور اروپایی افزوده‌اند: «وقت ارزشمندی را در مذاکرات برای بحث بر سر مواضع جدید ایران از دست می‌دهیم. مواضعی که با برجام سازگار نیست و فراتر از آن چیزی است که در این توافق تعیین شده است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته دیپلمات‌های فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی در صورت «عدم پیشرفت سریع» در مذاکرات به زودی دیگر برجام تنها «پوسته‌ای توخالی» خواهد بود.

مسئولان دیپلماتیک سه کشور اروپایی درباره وضعیت کنونی مذاکرات می گویند: «این شرایط مایوس‌کننده است زیرا نمای کلی توافقی منصفانه و کلی که امکان رفع همه تحریم‌های مرتبط با برجام را فراهم می‌کند و به نگرانی ما بابت جلوگیری از تکثیر [سلاح هسته‌ای] پاسخ می‌دهد از تابستان گذشته کاملا مشخص شده است.»

آنها می‌افزایند: «وقت تنگ است و برجام بدون پیشرفتی سریع [در مذاکرات] و با در نظر گرفتن پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران به زودی تبدیل به پوسته‌ای توخالی خواهد شد.»

سخنان مقامات دیپلماتیک فرانسه، آلمان و بریتانیا در حالی بیان می‌شود که علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه از «پیشرفت» در روند مذاکرات سخن گفته بود.

ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه از روز ۲۹ نوامبر(هشتم آذر) مذاکرات بر سر احیای برجام را با قدرت‌های جهانی از سر گرفته است. تهران در جریان این گفتگوها به طور غیرمستقیم با آمریکا مذاکره می‌کند.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده است تا «زمینه‌چینی‌های لازم» برای آمادگی واشنگتن در صورت شکست مذاکرات با ایران انجام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیرعبداللهیان: احیای برجام بدون لغو تمام تحریم‌های دوره ترامپ امکان‌پذیر نیست

پهپادهای ایرانی چگونه مسیر انتقال نفت به اروپا را تهدید می‌کنند؟

اتحادیه اروپا شاخه نظامی حماس را تحریم کرد