امیرعبداللهیان: احیای برجام بدون لغو تمام تحریم‌های دوره ترامپ امکان‌پذیر نیست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای در یک رسانه روسی می‌گوید واشنگتن برای احیای برجام باید تمام تحریم‌هایی که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده را لغو کند.

آگهی

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید برای احیای برجام باید «تمام تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران در دولت دونالد ترامپ» لغو شوند در غیر این صورت راهی برای زنده کردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وجود نخواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه ۷ دسامبر این موضوع را در مقاله‌ای در روزنامه روسی کامرسنت چاپ مسکو مطرح کرده است.

مقاله وزیر امور خارجه ایران همزمان با سفر معاون او یعنی علی باقری کنی به مسکو منتشر شده است. باقری کنی پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین به پایتخت روسیه سفر کرده تا در این خصوص با مقام‌های روسی به رایزنی بپردازد.

در بخش دیگری از این مقاله آقای امیرعبداللهیان با انتقاد از رویکرد ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای، می‌افزاید: «طی ۶ دور گذشته برای تهران روشن شد که آمریکا هنوز درک نمی‌کند که هیچ راهی برای بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بدون رفع تحریم‌های تحمیل شده به ملت ایران بعد از خروج از برجام وجود ندارد.»

او همچنین با اشاره به این نکته که ایران بیشترین تلاش را برای زنده نگه داشتن برجام به خرج داده است، افزود: «در مقابل آمریکا از هیچ تلاشی برای نابودی توافق هسته‌ای فروگذار نکرده است.»

نخستین دور گفتگوها بر سر احیای براجام در دولت ابراهیم رئيسی هفته گذشته در وین برگزار شد و بعد از اتمام آن طرف‌های اروپایی و آمریکایی از مواضع ایران ابراز ناامیدی و نگرانی کردند. با این حال قرار است این هفته بار دیگر دیپلمات‌ها به پایتخت اتریش برگردند و گفتگوها بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سر بگیرند. کشورهای اروپایی می‌گویند طرح‌های جدید ارائه شده از سوی تیم ایرانی حتی مطابق برجام هم نیست و بندهایی از توافق سال ۲۰۱۵ را نقض می‌کند. باقری کنی اما در مقابل می‌گوید طرح‌های ارائه شده توسط او بر مبنای توافق هسته‌ای برجام ارائه شده و طرف‌های غربی هم نتوانستند این مسئله را رد کنند.

باقری کنی که به روسیه سفر کرده در مسکو با سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است. این دومین سفر باقری کنی به روسیه طی مدت کوتاهی است که به عنوان معاون وزیر امور خارجه کار خود را آغاز کرده است. رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که معاون پیشین سعید جلیلی در این دیدار در خصوص مواضع طرفین در قبال مذاکرات هسته‌ای بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلمات‌های اروپایی: مواضع تهران با برجام سازگار نیست

ایران و اتحادیه اروپا می‌گویند مذاکرات هسته‌ای در وین از ۸ آذر از سر گرفته می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند