اتحادیه اروپا ۴۰ هزار پناهجوی جدید افغان را می‌پذیرد

ایلوا یوهانسون، کمیسر مسائل داخلی اتحادیه اروپا
ایلوا یوهانسون، کمیسر مسائل داخلی اتحادیه اروپا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی EBS
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا پذیرای ۴۰ هزار نفر از پناهجویان افغان خواهد بود. بیشترین سهم میزبانی با پذیرش ۲۵ هزار پناهجو به آلمان رسیده است.

آگهی

اتحادیه اروپا پذیرای ۴۰ هزار نفر از پناهجویان افغان خواهد بود. بیشترین سهم میزبانی در میان کشورهای اروپایی به آلمان رسیده است.

ایلوا یوهانسون، کمیسر مسائل داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید: «امروز می‌توانم اعلام کنم که ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا، متعهد شده‌اند که از ۴۰ هزار پناهجوی افغان حمایت کنند. ما برای اسکان مجدد این افراد توافق کرده‌ایم. فکر می‌کنم این اقدام یک همبستگی قابل توجه است.»

خانم یوهانسون پس از دیدار اخیرش با وزرای داخله کشورهای عضو این اتحادیه، این خبر را اعلام کرد.

آلمان، پذیرای ۲۵ هزار پناهجوی افغان

بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شده تا کشور آلمان پذیرای ۲۵ هزار، هلند ‌۳هزار و صد و پنجاه و نه نفر، فرانسه ۲ هزار و پانصد هزار نفر و ۱۲ کشور دیگر شمار کمتری از پناهجویان افغان را پذیرا باشند.

حدود ۸۵ هزار شهروند افغان در حال حاضر به کشورهای نزدیک اتحادیه اروپا پناه‌ برده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که با به قدرت رسیدن طالبان درافغانستان، خشکسالی شدید و نیز نابسامانی اقتصادی این کشور موج تازه‌ای از مهاجرت افغان‌ها به سوی اروپا به راه بیفتد.

برنامه مهاجرتی تازه فرانسه و سوئد

در یک برنامه دیگر مهاجرتی، فرانسه و سوئد برای پذیرش به ترتیب ۵ هزار و ۴۲۰۰ پناهجو توافق کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها این تعداد لزوما شامل پناهجویان افغان نخواهند بود. بلژیک نیز برای پذیرش ۴۲۵ پناهجوی افغان و ۱۲۵۰ پناهجو از دیگر کشورها توافق کرده است.

پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ۲۴ کشور عضو اتحادیه اروپا روی هم رفته ۲۸ هزار شهروند افغان را در کشور خود پذیرفتند.

خروج نظامیان، هنرمندان و فعالان حقوق بشر افغان

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از شهروندان این کشور که پیش‌تر با با نیروها و موسسات خارجی همکاری داشتند از این کشور خارج شدند. در میان موج تازه مهاجران افغان با روی کار آمد طالبان همچنین شاهد حضور قشر نظامیان، فعالان حقوق‌بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و هنرمندان نیز هستیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجوی یک ساله به تنهایی با عبور از دریای مدیترانه به ایتالیا رسید

آمریکا، اروپا و ۲۱ کشور دیگر درباره اعدام جمعی‌ نیروهای امنیتی در افغانستان بیانیه صادر کردند

از باشگاه‌های فوتبال تا اولیگارش‌های روس؛ پارلمان اروپا مقررات جدید مبارزه با پولشویی را تصویب کرد