افشاگری کارمند پیشین وزارت خارجه بریتانیا؛ لندن حامیانش را در افغانستان در برابر طالبان تنها گذاشت

فرودگاه کابل
فرودگاه کابل Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از کارمندان پیشین وزارت خارجه بریتانیا می گوید دولت محافظه کار بوریس جانسون و دومینیک راب، وزیر وقت خارجه، با اهمال و کوتاهی تنها ۵ درصد از اتباع افغان که جانشان در خطر بود را از کشور خارج کردند.

آگهی

به گفته یک افشاگر، دولت محافظه کار بوریس جانسون «حامیان خود در افغانستان» را رها و «سرنوشت آنها را به طالبان» واگذار کرد.

این افشاگر که کارمند پیشین وزارت خارجه بریتانیا است به کمیته ای از نمایندگان پارلمان این کشور گفت که «دولت بریتانیا درخواست کمک هزاران نفر را بی پاسخ گذاشته است.»

رافائل مارشال در این جلسه پرسش و پاسخ به نمایندگان پارلمان گفت که تنها ۵ درصد از اتباع افغان که جانشان بواسط همکاری با دولت بریتانیا در خطر بود و درخواست خروج از افغانستان را مطرح کرده بودند، کمک واقعی دریافت کرده اند.

آقای مارشال تاکید کرد که بین ۲۱ تا ۲۵ اوت سال جاری میلادی هزاران ایمیل کمک اضطراری از سوی مقامات و کارمندان بریتانیایی ناخوانده باقی ماند.

به گفته این کارمند پیشین وزارت خارجه متن اغلب این ایمیل ها نگران کننده بود از جمله اینکه بسیاری از افراد «مستاصل از مقامات بریتانیایی می خواستند تا دست کم فرزندانشان را نجات دهند.» این در حالی است که به گفته وی، «افغانهایی که با دولت های اروپایی همکاری کرده بودند جانشان را به خطر می انداختند. آنها مرتب یادآوری می کردند که طالبان به اتهام کافر بودن جان آنها را می گیرد.»

در جریان اشغال کابل، لندن توانست طی دو هفته پانزده هزار افغانستانی را از کشور خارج کند. دولت بریتانیا مدعی است که به جز این تعداد کمک کرده تا ۳ هزار نفر دیگر که جانشان درخطر بوده نیز افغانستان را ترک کنند.

با این حال طرحی که قرار بود طی آن دولت بریتانیا به اسکان ۲۰ هزار افغانستانی در بریتانیا سروسامان بدهد، هنوز اجرایی نشده است.

رافائل مارشال طی شهادت خود در پارلمان نکات دردناکی مطرح کرد. از جمله اینکه او گفت برخی از کسانی که بدون توجه مقامات دولتی بریتانیا نتوانسته اند از افغانستان خارج شوند جانشان را از دست داده اند. این کارمند پیشین وزارت خارجه در انتقاد از سیاست های دولت بریتانیا در افغانستان از مقام خود در ماه سپتامبر گذشته استعفا داده است.

تام توگندات، نماینده محافظه کار پارلمان که ریاست این کمیته بررسی وزارت خارجه در افغانستان را بر عهده دارد، گفت که شهادت آقای مارشال «سوالات جدی در مورد رهبری وقت وزارت خارجه بریتانیا ایجاد کرده است».

درآنزمان دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا بود.

روزنامه گاردین ادعا می کند که اظهارات رافائل مارشال عاملی بوده تا «بی سروصدا» آقای راب از تصدی وزارت خارجه برکنار و به معاونت نخست وزیری برسد.

رافائل مارشال بیش از سه سال سابقه کاری به عنوان دیپلمات در وزارت خارجه بریتانیا داشت و در جریان اشغال کابل توسط طالبان یکی از کارمندانی بود که به افرادی کمک می کرد که جانشان در افغانستان به خطر افتاده بود.

دومینیک راب معاون کنونی نخست وزیر بریتانیا و وزیر خارجه وقت از اقدامات خود در تابستان گذشته دفاع کرده است. آقای راب در گفتگو با شبکه بی بی سی اعتراف کرد که «درس هایی برای آموختن» وجود دارد، با این حال تاکید کرد که در «مقایسه با سایر تلاش های بین المللی کار خوبی» توسط دولت بریتانیا و وزارت خارجه این کشور در افغانستان انجام گرفته است.

کمیته تحقیق پارلمان بریتانیا در ادامه بازپرسی های خود سه شنبه و چهارشنبه میزبان دیگر کارمندان و دیپلمات های بریتانیا در افغانستان خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس اداره گذرنامه کابل خطاب به هزاران متقاضی افغان: صبر کنید

۷ کیلومتر موتورسواری برای ادامه تحصیل در افغانستان؛ «حمیده می‌خواهد دکتر شود»

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد