تعطیلی کافه زنان در کابل از ترس طالبان و وخامت حال اقتصاد افغانستان

نیکی تبسم در کافه زنانه تبسم که تعطیل شده است
نیکی تبسم در کافه زنانه تبسم که تعطیل شده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان با وجود ادعاهای اولیه خود درباره رعایت حق تحصیل و حق کار زنان از اکثر زنان کارمند دولت خواسته‌اند کار خود را ترک کرده و خانه‌نشین شوند. در ابتدای ماه سپتامبر میلادی، طالبن وزارت امور زنان را تعطیل و وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» را جانشین آن کرد.

آگهی

ترس از طالبان و وخیم‌شدن اوضاع اقتصادی افغانستان منجر به تعطیلی کافه زنان تبسم در کابل شده است.

کافه تبسم که تا مدتی پیش از کافه‌های مشهور کابل و محل تجمع دانشجویان دختر بود اکنون در سکوت فرورفته است.

نیکی تبسم ۲۳ ساله، مالک این قهوه‌خانه، روز ۲۶ مرداد (اسد) همزمان با فتح کابل توسط طالبان ناچار به تعطیلی شد. او می‌گوید گرچه طالبان هرگز او را مستقیما تهدید نکردند، اما ترس از ضرب و شتم و نگرانی مشتریان، او را وادار به تعطیلی کرد.

این زن جوان که سه خواهر جوان‌تر و یک برادر شش ساله دارد، برای کمک مالی به خانواده‌اش پس از پایان تحصیلات متوسطه در ولایت غزنی پنج سال پیش به کابل آمد و این کافه را تاسیس کرد. او در آن زمان از خانواده و دوستان خود حدود یک میلیون افغانی وام گرفت تا بتواند کافه تبسم را راه‌اندازی کند و پس از مدتی با درآمد کافه بدهی خود را تصفیه کرد.

این کافه پیش از تعطیلی هشت کارمند زن سرپرست خانوار داشت که اکنون بیکار شده‌اند. مدینه غلامی، مدیر کافه از جمله کارمندان بیکار شده است. او پس از فوت پدرش در یک تصادف رانندگی، نان‌آور خانواده ۴ نفره خود بود.

طالبان با وجود ادعاهای اولیه درباره رعایت حق کار زنان از اکثر زنان کارمند دولت خواسته‌اند کار خود را ترک کرده و خانه‌نشین شوند. در ابتدای ماه سپتامبر میلادی، طالبان وزارت امور زنان را تعطیل و وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» را جانشین آن کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داستان حاجی میرزمان و «جعبه جادویی» او در کابل

قتل ۴ زن از جمله یک کنشگر در مزارشریف؛ طالبان می‌گویند ۲ نفر را بازداشت کرده‌اند

یکی از اعضای ارکستر زهره؛ «در افغانستان به ما رقاصه می‌گفتند»