جامعه جهانی در پاریس به‌دنبال راهی برای خروج لیبی از بحران است

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوی فرانسه
عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوی فرانسه Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) میزبان رهبران و دیپلمات‌ها در پاریس برای یک کنفرانس بین‌المللی است که هدف آن اطمینان از پایبندی لیبی به برنامه برگزاری انتخابات در دسامبر است.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) میزبان گروهی از رهبران و دیپلمات‌های خارجی در پاریس برای یک کنفرانس بین‌المللی است که هدف آن اطمینان از پایبندی لیبی به برنامه برگزاری انتخابات ماه دسامبر است.

این کشور غنی از هیدروکربن در شمال آفریقا از زمان سرنگونی معمر قذافی در قیام سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی شد و جنگ و خونریزی بین جناح‌های رقیب لیبی، گروه‌های اسلامگرا با دخالت نیابتی قدرت‌های منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای به وقوع پیوست.

انتخابات لیبی برای تاریخ ۲۴ دسامبر (۳ دی) برنامه ریزی شده است. این انتخابات قرار است براساس نقشه راه مورد حمایت سازمان ملل که سال گذشته تصویب شد، برگزار شود. در داخل این نقشه راه تشکیل یک دولت وحدت ملی موقت پیش‌بینی شده است. دولتی که زمینه‌ساز پایان درگیری بین دولت‌های رقیب در شرق و غرب که سال‌ها درگیر جنگ بوده‌اند می‌شود: «دولت وفاق» به مرکزیت طرابلس که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت می‌شناسد و دولت دیگر با عنوان «ارتش ملی لیبی» به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی.

با این حال این نگرانی وجود دارد که جناح‌های مختلف نتایج رای‌گیری را به رسمیت نشناسند.

بازیگران اصلی شرکت کننده در این نشست کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده که با هدف بهبود روابط به فرانسه سفر کرده است و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، یکی از نزدیک‌ترین متحدان پاریس در خاورمیانه هستند.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری پیش از این نشست به خبرنگاران گفت در حالی که انتخابات نزدیک است اوضاع در لیبی «شکننده» ارزیابی می‌شود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود افزود که برخی از بازیگران حاضر در لیبی آماده هستند تا از هرگونه ابهام برای پیشبرد منافع خود استفاده کنند.

وی تاکید کرد: «آن‌ها آشکارا کمین کرده‌اند و تلاش می‌کنند روند انتخابات را از مسیر خارج کنند.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه شماری از دیپلمات‌ها گفته‌اند که در یک بیانیه نهایی ممکن است به «خرابکاران بالقوه» هشدار داده شود و ممکن است آن‌ها با تحریم‌هایی روبرو شوند.

تقریبا ۳۰ کشور و سازمان در پاریس حضور خواهند داشت که از جمله آن‌ها همسایگان لیبی و کشورهایی هستند که بر سر درگیری‌ها دچار اختلاف شده‌اند.

رهبران ترکیه و روسیه غایب هستند

علیرغم اینکه پاریس در ابتدا قصد داشت سران دولت‌های ترکیه و روسیه در این نشست شرکت کنند، آنکارا و مسکو نمایندگان سطح پایین‌تری را به پاریس فرستاده‌اند که شاید نتیجه ناشی از حذف نیروهای خارجی را نشان دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفری کم‌سابقه به اروپای غربی در بحبوحه افزایش تنش‌ها نماینده مسکو در نشست پاریس است.

از سوی دیگر ترکیه تنها معاون وزیر خارجه خود را به پاریس می‌فرستد.

مزدوران گروه واگنر روسیه در کنار ارتش ملی لیبی (LNA) مستقر در شرق این کشور هستند. نیروهای خلیفه حفتر در جنگ داخلی از سوی مسکو و ابوظبی و قاهره حمایت می‌شوند.

از سوی دیگر دولت ترکیه گفته است که دولت سابق طرابلس از حمایت نیروهای این کشور در لیبی به‌عنوان مستشار برخوردار است.

مقامات فرانسوی در تلاش بوده‌اند تا کنفرانس را به‌عنوان یک تلاش بین‌المللی به ریاست مشترک فرانسه، آلمان، ایتالیا، سازمان ملل و خود لیبی معرفی کنند.

یک سال پس از آنکه ماکرون به مسند ریاست جمهوری فرانسه رسید یعنی در ماه مه ۲۰۱۸ رهبران اصلی لیبی را برای کنفرانسی در پاریس دعوت کرد که در آن نشست آن‌ها با برگزاری انتخابات در همان سال موافقت کرده بودند. از آن زمان فرانسه با اتهاماتی مبنی بر حمایت از خلیفه حفتر روبرو شده است.

علیرغم کشف تسلیحات فرانسوی در پایگاهی که از سوی نیروهای حامی حفتر در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار گرفت، پاریس این ادعاها را رد کرده است.

آگهی

لیبی در اوایل این هفته ثبت‌نام برای نامزدهای انتخاباتی را آغاز کرد و گمانه زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود خلیفه حفتر و سیف الاسلام، پسر معمر قذافی در این انتخابات حضور داشته باشند.

انتخابات ریاست جمهوری و همچنین پارلمانی برای ۲۴ دسامبر برنامه ریزی شده بود اما در اوایل اکتبر پارلمان لیبی انتخابات دوره بعدی این نهاد را تا ژانویه به تعویق انداخت. این در حالی بود که قدرت‌های جهانی و سازمان ملل خواستار برگزاری همزمان این دو انتخابات بودند.

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی و محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی در نشست پاریس به‌عنوان نمایندگان این کشور حضور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده سال پس از قذافی؛ آیا لیبی دوران آشوب و هرج و مرج را پشت سر گذاشته است؟

پیگرد قانونی دو شرکت فرانسوی به اتهام فروش تجهیزات جاسوسی به لیبی و مصر و همدستی در شکنجه

وزیر کشور لیبی از ترور جان سالم به در برد