«۳۰۰ هزار سرباز خیالی افغانستان»؛ آیا فساد فرماندهان ارتش راه بازگشت طالبان را هموار نکرد؟

سربازان ارتش افغانستان
سربازان ارتش افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر مالیه سابق افغانستان می‌گوید که پرسنل و نیروهای خیالی به فهرست‌های رسمی اضافه شده بودند تا ژنرال‌ها و مقامات بتوانند دستمزد و مواجب آنها را به جیب بزنند.

آگهی

یک مسئول ارشد حکومت پییشین افغانستان می‌گوید که فساد مقامات ارشد دولت و ارتش عامل سقوط کابل و بازگشت دوباره شبه‌نظامیان طالبان به قدرت در این کشور بوده است.

خالد پاینده‌، وزیر مالیه سابق دولت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری در گفتگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی به سربازانی اشاره کرده که وجود خارجی نداشتند اما مقامات دولتی و ارتش به نام آنها جیره و مواجب دریافت می‌کردند.

به گفته وی نام بیش از ۳۰۰ هزار سرباز و مامور پلیس در دستگاه دولت ثبت شده بود که در واقع وجود خارجی نداشتند و «خیالی» بودند.

آقای پاینده در ادامه می‌گوید که پرسنل و نیروهای خیالی به فهرست‌های رسمی اضافه شده بودند تا ژنرال‌ها و مقامات بتوانند دستمزد و مواجب آنها را به جیب بزنند.

وزیر مالیه سابق افغانستان سپس یادآور می‌شود: «شیوه محاسبه به این شکل بوده که از مقام امنیتی هر ولایت تعداد سربازان و نیروها پرسیده و بر اساس آن حقوق و هزینه‌های جیره‌بندی محاسبه می‌شود.»

وی با ادعای این که آمار ارائه شده همیشه اغراق آمیز و بیش از شمار واقعی نیروها بوده ، تاکید می‌کند که شمار نیروهای امنیتی بر خلاف آنچه ثبت شده بیشتر از طالبان نبوده است.

خالد پاینده معتقد است که اغراق در اعلام شمار نیروهای امنیتی به دلیل لحاظ نشدن سربازان فراری از ارتش و تعداد «شهدا» که مرگ یا خروج آنها از صفوف نیروها هرگز به صورت رسمی ثبت نشده، حتی از شش برابر تعداد پرسنل نظامی نیز فراتر رفته بود.

آقای پاینده که با پیشروی شبه‌نظامیان طالبان استعفا داد و افغانستان را ترک کرد، مدعی است که کارت‌های بانکی افراد ثبت شده که دیگر وجود خارجی نداشته یا نیروهای نظامی و امنیتی را ترک کرده بودند در اختیار برخی فرماندهان بوده و آنها هر ماه حقوق این نیروها را دریافت می‌کردند.

وزیر مالیه سابق افغانستان در ادامه مدعی شده که برخی سربازان به موقع حقوق و دستمزد دریافت نمی‌کردند، در عوض فرماندهانی بودند که علاوه بر دستمزد شخصی و مبالغی را نیز از برای تسلیم شدن بدون جنگ از طالبان دریافت می‌کردند و بدین ترتیب دوبرابر حد معمول درآمد داشتند.

بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان سال ۲۰۱۶ در گزارشی اعلام کرده بود که آمریکا و متحدان دولت افغانستان از شمال واقعی سربازان در صفوف نیروهای امنیتی این کشور اطلاع دقیق ندارند و مشخص نیست که چه تعدا از این نیروها برای انجام ماموریت‌ها در دسترس قرار دارند.

طالبان ماه اوت گذشته در پی پیشروی‌های سریع در اغلب نقاط افغانستان و به دنبال خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا پس از بیست سال از این کشور، قدرت را در کابل دوباره به دست گرفتند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان استفاده از ارزهای خارجی را در داد و ستدهای داخلی افغانستان ممنوع کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد