اوباما از روسیه و چین به دلیل عدم توجه به «اضطراری» بودن تغییرات آب و هوایی انتقاد کرد

Former U.S. President Barack Obama speaks during the COP26 U.N. Climate Summit
Former U.S. President Barack Obama speaks during the COP26 U.N. Climate Summit Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این کنفرانس به دنبال متعهد کردن کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به نصف تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای تحقق هدف محدودیت دمایی ۱.۵ درجه سانتیگراد مطابق با توافق آب و هوای پاریس است.

آگهی

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده روز دوشنبه در جریان نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن بتواند بودجه ۵۵۵ میلیارد دلاری خود برای مبارزه با گرمایش زمین را از مسیر کنگره به تصویب برساند.

او همچنین چین و روسیه، دو رقیب اصلی آمریکا را به دلیل «عدم توجه آنها به فوریت» موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای و خطرات ویرانگر آن نکوهش کرد.

آقای اوباما گفت: «وقتی صحبت از آب و هوا می‌شود، باید دانست که زمان واقعاً رو به اتمام است» و افزود اگرچه از زمان امضای توافقنامه تاریخی پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما «از جایی که باید باشیم فاصله زیادی داریم».

سخنان او در حالی بیان شد که رهبران این کنفرانس روز دوشنبه اذعان کردند که پس از یک هفته گفتگو هنوز موضوعات کلیدی بسیاری برای بحث باقی مانده و شکاف عمیقی که در اعتماد میان کشورهای ثروتمند و فقیر در مورد مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی زمانی پدیدار شده، نتیجه‌بخشی مذاکرات را سخت کرده است.

کنفرانس آب و هوای سازمان ملل که به میزبانی گلاسگو در اسکاتلند برگزار می‌شود، اولین حضور رسمی آقای اوباما در چنین نشستی از زمانی است که او در سال ۲۰۱۵ میلادی به پیروزی توافق آب و هوایی پاریس کمک کرد.

بر اساس توافق پاریس کشورها متعهد شدند که استفاده از سوخت‌های فسیلی و همچنین تولید آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را تا آنجایی کاهش دهند که باعث شود سطح گرمایش زمین در زیر سطح فاجعه‌بار ۱.۵ درجه سانتیگراد (۲.۷ درجه فارنهایت) باقی بماند.

با این وجود ۶ سال پس از امضای این توافق، وضعیت آب و هوایی جهان همچنان نگران کننده است.

دونالد ترامپ آمریکا را از توافق پاریس خارج کرد. جو بایدن به محض روی کار آمدن در سال جاری میلادی، آمریکا را دوباره به این توافق برگرداند، اما به دلیل اقدامات ترامپ تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی برای سال‌ها به عقب افتاد.

حضور اوباما در حاشیه مذاکرات امسال، اقدامی با هدف یادآوری شور و شعف امضای توافق پاریس در میان شرکت کنندگان و ترغیب آنها به برداشتن گام‌های فوری و ملموس‌تر برای اجرای آن بود. او در سخنرانی خود گفت: «ایالات متحده بازگشته است و با جسارت بیشتری در حال حرکت است. آمریکا تنها نیست.»

او افزود: «زمان‌هایی هست که من احساس دلسردی می‌کنم و آینده تیره به نظر می‌رسد. مواقعی وجود دارد که شک دارم بشریت بتواند قبل از اینکه خیلی دیر شود دست به کار شود. با این وجود نمی‌توان به ناامیدی ادامه داد.»

آقای اوباما همچنین از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دلیل نپیوستن به دیگر رهبران جهانی در گفتگوهای آب و هوایی گلاسگو انتقاد کرد و گفت: «ناامیدکننده است که می‌بینیم رهبران دو کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان، چین و روسیه، حتی از حضور در جلسات خودداری می‌کنند و برنامه‌های ملی آنها منعکس‌کننده چیزی است که به نظر می‌رسد یک اضطرار خطرناک است.»

پیش از این در سال ۲۰۱۵ میلادی روابط میان مذاکره کنندگان دولت اوباما و همتایان چینی آنها باعث نهایی شدن توافق پاریس شد، اما امسال آقای شی ترجیح داد که از راه دور در این کنفرانس شرکت کند.

یک هفته پس از آغاز گفتگوهای کشورها، هنوز در مورد اهداف اصلی برگزاری کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل هیچ توافقی حاصل نشده است.

این کنفرانس به دنبال متعهد کردن کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به نصف تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای تحقق هدف محدودیت دمایی ۱.۵ درجه سانتیگراد مطابق با توافقنامه آب و هوای پاریس است.

نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی سالانه از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر و اینکه نیمی از این پول باید صرف سازگاری این کشورها با بدترین اثرات گرمایش جهانی شود، از دیگر موضوعات کلیدی است.

چند مشکل آب و هوایی دیگر از جمله موضوع تجارت کربن و شفافیت در این باره نیز هنوز حل نشده است.

نمایندگان ۷۷ کشور در حال توسعه در کنار چین اعلام کردند تا زمانی که این کنفرانس مشکل تعهدات مالی برای کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را حل نکند، گفتگوها نمی‌توانند موفقیت آمیز باشند.

به گفته آنها، اینکه کشورهای ثروتمند به تعهد ۱۰۰ میلیارد دلاری خود عمل نمی‌کنند، نشان می‌دهد آنچه در این کنفرانس تصویب شود، فقط یک «تعهد توخالی» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیدواری به سرانجام نشست گلاسگو در پی توافق آب و هوایی چین و آمریکا

سخنرانی متفاوت برای کوپ۲۶؛ هشدار وزیر خارجه تووالو از میان آب‌های اقیانوس آرام

اولین سفر پس از ۵ سال؛ وزیر خارجه بریتانیا در پکن از «حقوق بشر» سخن گفت