اجلاس آب‌وهوایی گلاسگو؛ بوریس جانسون: «بمب ساعتی آخرالزمانی» تهدیدمان می‌کند

نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهوری آمریکا و دبیرکل سازمان ملل در کوپ۲۶
نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهوری آمریکا و دبیرکل سازمان ملل در کوپ۲۶ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در نخستین روز از اجلاس آب‌و‌هوایی گلاسگو، بوریس هشدار جانسون کفتوضعیت کنونی به یک «بمب ساعتی آخرالزمانی» شبیه است. جو بایدن تلاش کرد با سودمند خواندن روند گذار از انرژی‌های آلاینده به انرژی‌های پاک، رهبران جهان را قانع کند.

آگهی

رهبران بیش از ۱۲۰ کشور جهان روز دوشنبه یک نوامبر (۱۰ آبان) وارد گلاسگو شدند تا با حضور در اجلاس کوپ۲۶ (COP26) درباره اقدامات فوری در زمینه آب‌وهوایی مذاکره کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به‌عنوان میزبان کوپ‌۲۶ در سخنان آغاز اجلاس هشدار داد که شکست کنفرانس آب و هوا در گلاسگو باعث «خشم و بی‌صبری غیرقابل کنترل در جهان» می‌شود.

وی موقعیت زمین را که به طور مرتب در حال گرم شدن است، گرفتار بمبی تشبیه کرد که سیاره را نابود خواهد کرد و جیمز باند، مامور مخفی خیالی تلاش دارد این موضوع را خنثی کند.

او به رهبران جهان گفت که همه تقریبا در یک موقعیت هستیم. تنها اکنون «بمب‌ ساعتی آخرالزمانی» واقعی است و تخیلی نیست.

همه وعده‌ها در صورتی‌ که شکست بخورند بلابلابلا [پوچ] خواهند بود.
بوریس جانسون
نخست وزیر بریتانیا

جانسون با وام گرفتن از عبارت‌ چند وقت پیش گرتا تونبرگ، کنشگر جوان محیط زیست گفت: «همه وعده‌ها در صورتی‌ که شکست بخورند حرف مفت [پوچ] خواهند بود.» نخست وزیر بریتانیا از رهبران جهان خواست تا دست به کار شوند.

Steve Reigate/AP
بوریس جانسونSteve Reigate/AP

نخست وزیر بریتانیا گفت: «بشریت مدت‌ها درباره آب و هوا کم کاری کرده است. یک دقیقه تا نیمه شب باقی است و ما باید هم اکنون اقدام کنیم.»

جو بایدن از اقدامات دولت ترامپ عذرخواهی کرد

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در این اجلاس گفت که اقدامات انجام گرفته در این دهه در جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی برای نسل‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود. وی افزود: «هیچ‌یک از ما اگر از لحظات فعلی استفاده نکنیم، نمی‌توانیم از بدترین شرایطی که هنوز فرا نرسیده است فرار کنیم.»

وی سپس در پاسخ به این پرسش که «آیا آنچه لازم است را انجام خواهیم داد؟» گفت: «این دهه‌ای است که پاسخ را مشخص خواهد کرد.»

جو بایدن تلاش کرد تا رهبران جهان را با این استدلال که هزینه‌های هنگفت کاهش انتشار کربن فرصتی برای ایجاد اشتغال با انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی است، مجاب کند.

می‌توانیم محیطی ایجاد کنیم که استانداردهای زندگی را در سراسر جهان بالا ببرد. این یک الزام اخلاقی است اما یک الزام اقتصادی نیز است.
جو بایدن
رئیس جمهوری آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «می‌توانیم محیطی ایجاد کنیم که استانداردهای زندگی را در سراسر جهان بالا ببرد. این یک الزام اخلاقی است اما یک الزام اقتصادی نیز است.»

وی وعده داد که که ایالات متحده آمریکا ابتکارات جدیدی را «طی هفت روز آینده» برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی اعلام خواهد کرد.

بایدن همچنین از رهبران جهان به دلیل اقدامات دولت ترامپ در خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس عذرخواهی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر دوشنبه از رم جایی که اجلاس سران گروه ۲۰ برگزار شده بود، وارد اسکاتلند شد.

او پیش از سفر به اسکاتلند در پایتخت ایتالیا از چین و روسیه گلایه کرد و گفت که این دو آلوده‌کننده‌‌ترین کشورهای جهان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و او از آن‌ها ناامید شده است.

Adrian Dennis/AP
جو بایدنAdrian Dennis/AP

مرکل: نیازمند تحول جامع در شیوه زندگی و کسب و کارمان هستیم

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به‌زودی سمت خود را واگذار خواهد کرد گفت که جهان برای دستیابی به اهداف اقلیمی [موافقت‌نامه] پاریس، در جاییکه باید باشد نیست. وی از کشورهای جهان خواست برای انتشار گاز دی‌اکسید کربن که عامل اصلی گرم شدن زمین است، قیمت تعیین کنند.

Phil Noble/AP
آنگلا مرکلPhil Noble/AP

وی افزود: «آنچه ما به آن نیاز داریم تحولی جامع در شیوه زندگی، کار و کسب و کارمان است. و به همین دلیل است که می‌خواهم در اینجا یک درخواست واضح برای قیمت‌گذاری انتشار کربن داشته باشم.» وی تاکید کرد که این موضوع پیش از این در اتحادیه اروپا اجرایی شده است و باید به سراسر جهان توسعه یابد.

ماکرون: تنها زمانی می‌توانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم که با هم عمل کنیم

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با اشاره به روسیه و چین، آن‌ها را «بزرگترین تولیدکنندگان» دی‌اکسید کربن توصیف کرد و از آن‌ها خواست تا اقدامات خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در ۱۵ روز آینده افزایش دهند.

وی همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا هم اکنون از وعده‌ها به عمل روی آورند.

آگهی
Yves Herman/AP
امانوئل ماکرونYves Herman/AP

ماکرون افزود: «ما تنها در صورتی می‌توانیم بر این چالش‌های بین‌المللی غلبه کنیم که هماهنگ باشیم و با هم عمل کنیم.»

روسای جمهوری روسیه و چین از غایبان بزرگ در کوپ‌۲۶ هستند اما قرار است پیام مکتوب شی‌جین پینگ امروز منتشر شود.

ناظران امیدوار بودند که نشست رهبران گروه ۲۰ که کشورهایشان عامل انتشار ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان هستند انگیزه‌ای قوی برای اجلاس کوپ‌۲۶ باشد که به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ یکسال به تعویق افتاده بود.

رهبران گروه ۲۰ روز گذشته به‌طور هماهنگ به محدود کردن گرمایش به +۱.۵ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با دوران پیشاصنعتی توافق کردند. این میزان از گرمایش، بلندپروازانه‌ترین سقف توافقنامه پاریس (کوپ۲۱) بود.

جهان در حال حاضر ۱.۱ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن، گرم‌تر شده است. پیش‌بینی‌های کنونی طبق برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه آینده این است که این رقم تا سال ۲۱۰۰ به ۲.۷ درصد سانتی‌گراد برسد.

آگهی

رهبران گروه ۲۰ همچنین بر سیاست «کربن خنثی» و پایان یارانه به نیروگاه‌های زغال سنگ در خارج از کشور تاکید داشتند. اما این تصمیم‌ها سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل را قانع نکرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه گفت: «من با امیدهای ناامید رم را ترک می‌کنم.» با این حال بوریس جانسون گفت که «ما در اجلاس گروه ۲۰ پیشرفت کرده‌ایم اما کافی نیست.»

کوپ۲۶ که دو هفته به طول می‌انجامد با چالش‌های زیادی روبرو است.

آلوک شارما، رئیس کوپ‌۲۶ ابراز امیدواری کرد که در نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد تعهدات جدیدی باشند که به ایجاد اعتماد و این باور که گرمایش را می‌توان به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کرد کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنرانی متفاوت برای کوپ۲۶؛ هشدار وزیر خارجه تووالو از میان آب‌های اقیانوس آرام

نشست آماده‌سازی اجلاس آب‌وهوایی کوپ ۲۶: برای جلوگیری از فاجعه گرمایش به رهبری عمومی و شجاع نیازمندیم

روز زمین؛ هزاران هوادار محیط زیست در لندن به نشانه اعتراض در سکوت روی زمین دراز کشیدند