نشست آماده‌سازی اجلاس آب‌وهوایی کوپ ۲۶: برای جلوگیری از فاجعه گرمایش به رهبری عمومی و شجاع نیازمندیم

راهپیمایی سازمان‌های فعال علیه گرمایش زمین در میلان همزمان با اجلاس آماده‌سازی کوپ۲۶
راهپیمایی سازمان‌های فعال علیه گرمایش زمین در میلان همزمان با اجلاس آماده‌سازی کوپ۲۶ Copyright Claudio Furlan/LaPresse
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد می‌گوید اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود متوسط دمای کره زمین ۲/۷ درجه گرم‌تر می‌شود و این یک فاجعه تمام عیار برای بشریت خواهد بود.

آگهی

پس از سه روز بحث و رایزنی گسترده در نشست میلان برای فراهم کردن مقدمات اجلاس جهانی مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کوپ۲۶ در گلاسکو، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند کارهای بسیار زیادی باید کرد تا اجلاس ماه آینده موفقیت آمیز باشد.

فرستادگان ۵۰ کشور از اقتصاد‌های بزرگ نظیر چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن گرفته تا کشورهای در حال توسعه در نشست سه روزه میلان شرکت کردند.

آلوک شارما، رئیس اجلاس کوپ ۲۶ روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «کارهای زیادی باقی مانده. من حجم کارهای بر زمین مانده را دست کم نمی‌گیرم.»

اجلاس سه روزه میلان با تظاهرات گسترده سازمان‌های فعال علیه گرمایش زمین و به‌ویژه جوانان و نوجوانان همراه بود که از دولت‌ها می‌خواستند سیاست‌های خود را برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی قریب الوقوع تغییر دهند. یکی از پلاکاردهای مورد توجه تظاهرات این بود: «سیاره جایگزینی نداریم.»

اقای شارما گفت‌وگوهای اجلاس میلان را سازنده توصیف کرد و گفت: «واقعا احساس ضرورت و فوریت [برای اقدام] ملموس بود. به‌ویژه شکلی از اجماع درباره لزوم فعالیت بیشتر برای محدود کردن گرمایش به ۱/۵ درجه وجود داشت.»

هدف توافق آب‌وهوایی پاریس ۲۰۱۵ محدود کردن گرمایش زمین بسیار کمتر از ۲درجه و در صورت امکان ۱/۵ درجه بود. با این حال شماری از کشورهای امضا کننده این توافق مانند عربستان و روسیه می‌گویند ۱/۵ درجه، کمی زیاده از حد سخت‌گیرانه است. 

جان کری، نماینده دولت جو بایدن در امور زیست محیطی با انتقاد از این رویکرد گفت: «بسیار کمتر یعنی بسیار کمتر،‌ اگرچه بعضی‌ها می‌گوین هدف گرمایش حداکثر دو درجه سانتیگراد است.»

بنابر نتایج آخرین مطالعات سازمان ملل متحد در صورت ادامه وضع کنونی و با تعهدات فعلی دولت‌ها برای کاهش ذرات کربن و گازهای گلخانه‌ای، تا  دمای متوسط کره زمین بیش از ۲/۷ درجه گرم‌تر خواهد شد که یک فاجعه تمام عیار برای طبیعت و نوع بشر خواهد بود.

فرانس تیمرمن، معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت هیچکس کوچک‌ترین شکی ندارد که ما برای بقایای نوع بشر می‌جنگیم.

پاتریسیا اسپینوزا، دبیر اجرایی کنوانسیون‌های آب‌وهوایی سازمان ملل متحد پس از این اجلاس در یک پیام توییتری نوشت: «برای اینکه به نگذشتن از خط قرمز افزایش دمای ۱/۵ درجه امیدوار باشیم جهان به نشانه‌ای‌از بلندپروازی و رهبری شجاع از سوی همه نیاز دارد تا اجلاس گلاسکو موفقیت آمیز برگزار شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی آب؛ سازمان ملل بر اهمیت حفاظت از ذخایر آب‌های زیرزمینی تاکید کرد

اجلاس آب‌وهوایی گلاسگو؛ بوریس جانسون: «بمب ساعتی آخرالزمانی» تهدیدمان می‌کند

موج گرمای شدید در اروپا؛ ایتالیا برای پانزده شهر هشدار قرمز صادر کرد