لهستان با رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به پرداخت روزانه یک میلیون یوررو جریمه محکوم شد

دادگاه قانون اساسی لهستان
دادگاه قانون اساسی لهستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اقدام تنبیهی تا زمانی اعمال خواهد شد که ورشوبا با درخواست ماه ژوئیه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) برای تعلیق فوری فعالیت «اتاق انضباطی» دیوان عالی این کشور موافقت کند.

آگهی

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) با صدور رایی لهستان را به دلیل لحاظ نکردن قوانین اروپایی در اصلاح ساختار دستگاه قضایی خود نقره‌داغ کرد.

بر اساس این رای، لهستان موظف است برای اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز خود روزانه یک میلیون یورو جریمه پرداخت کند.

تحلیل‌گران معتقدند که این سنگین‌ترین مجازات مالی است که تاکنون علیه یک کشور عضو اتحادیه اروپا اعمال شده است.

این اقدام تنبیهی تا زمانی اعمال خواهد شد که ورشوبا با درخواست ماه ژوئیه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا برای تعلیق فوری فعالیت «اتاق انضباطی» دیوان عالی این کشور موافقت کند و کلیه تصمیم‌های اتخاذ شده برای دادن اختیارات به این نهاد و یا تشکیلات مشابه برای لغو مصونیت قضات و تصمیم‌گیری در باره نحوه استخدام و یا بازنشستگی این افراد را ملغی اعلام کند.

بروکسل معتقد است که تشکیل چنین اتاق بحث‌برانگیزی مغایر با قوانین اتحادیه اروپا است و برای استقلال دستگاه قضایی لهستان یک تهدید جدی به شمار می‌رود.

ورشو اما با استناد به رای دادگاه قانون اساسی لهستان اصل تقدم قوانین اروپایی را نادیده گرفته و اعتقاد دارد که اجرای چنین اصلاحاتی در دستگاه قضایی برای از بین بردن بقایای رژیم کمونیستی سابق در این کشور لازم و ضروری است.

پس از آنکه لهستان به دفعات اعلام کرد از رای ماه ژوئیه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تبعیت نمی‌کند و قوانین داخلی خود را برای انجام اصلاحات مبنی قرار می‌دهد، این نهاد قضایی اروپایی با وضع جریمه روزانه یک میلیون یورویی سنگین‌ترین مجازات را علیه ورشو اعمال کرد.

این جریمه تا زمانی که ورشو به حکم دیوان دادگستری اروپا تن ندهد از منابع مالی اختصاص داده شده به لهستان در بودجه اتحادیه اروپا کسر خواهد شد.

لهستان با دریافت بیش از ۱۸ میلیارد یورو در سال گذشته میلادی از جمله کشورهایی است که بیشترین بخش از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود.

در حکم تازه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تاکید شده است که لهستان تغییرات لازم در قوانین داخلی برای سلب اختیارات از اتاق انضباطی دیوان عالی را به اجرا نگذاشته و این بدان معنی است که نهاد یاد شده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در این حکم تاکید شده است: انحلال (اتاق انضباطی) برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر به نظم حقوقی اتحادیه اروپا و مخدوش شدن قوانین و ارزش‌هایی که شهروندان باید از آن برخوردار باشند و اتحادیه اروپا نیز بر آن پایه گذاری شده، لازم و ضروری است.

نایب رئیس دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در این حکم یادآور شد: «تمایل اعلام شده لهستان برای اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات در راستای اصلاح ساختار نظام قضایی» در این کشور برای پیش‌گیری از آسیب‌ها کافی نیست.

از سوی دیگر پیوتر مولر، سخنگوی دولت لهستان در واکنش به حکم دیوان دادگستری اروپا گفت که اصلاح قوانین و ساختار قوه قضاییه تنها در صلاحیت انحصاری کشورهای عضو است.

وی با انتشار یک پیام توییتری تاکید کرد: «شیوه در پیش گرفته شده برای اعمال مجازات و باج‌‌‌‌گیری از کشور ما درست نیست. این الگویی نیست که اتحادیه اروپا - نهادی متشکل از کشورهای مستقل - باید بر اساس آن کار کند.»

این در حالیست که به اعتقاد برخی اعضای پارلمان اروپا از جمله دانیل فروند، نماینده آلمان در این نهاد که از منتقدان برجسته دولت فعلی لهستان است این کشور در حال حاضر با یک بحران بسیار جدی در زمینه حاکمیت قانون روبرو است.

لهستان پیش‌تر نیز به دلیل شکایت پراگ و نیز امتناع ورشو از بستن یک معدن زغال سنگ در مرز لهستان با جمهوری چک به پرداخت روزانه ۵۰۰ هزار یورو جریمه نقدی از سوی نهاد قضایی اتحادیه اروپا محکوم شده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا جریمه ۴ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا علیه گوگل را تایید کرد

واکنش آلمان و کمیسیون اروپا به حکم دادگاه لهستان در به چالش کشیدن اصل تقدم قوانین اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد