تغییر در رتبه بندی میلیاردرهای چین؛ ثروت موسس علی بابا با فشار پکن بر ثروتمندان کاهش یافت

جگ ما، بازرگان چینی
جگ ما، بازرگان چینی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس رتبه بندی سالانه ای که امروز چهارشنبه ۲۷ اکتبر اعلام شد، ژونگ شان‌شان، سرمایه دار تولید کننده آب معدنی، به ثروتمندترین فرد چین تبدیل شده است.

آگهی

بر اساس رتبه بندی سالانه ای که امروز چهارشنبه ۲۷ اکتبر اعلام شد، ژونگ شان‌شان، سرمایه دار تولید کننده آب معدنی، به ثروتمندترین فرد چین تبدیل شده است.

این تغییر پس از آن رخ داد که یک کارزار دولتی برای مهار ابرثروتمندان، بخش بزرگی از ثروت پیشتازان همیشگی مانند شرکت چندملیتی تجارت الکترونیک «علی بابا» و بنیانگذار آن، جک ما را گرفت.

ژونگ شان‌شان در اواخر دهه ۶۰ زندگی خود، پس از عرضه سهام شرکت آب معدنی «چشمه نونگفو» و شرکت داروسازی «وانتای» که تقاضای زیادی برای کیت های تست کرونا داشت، رشد کرد.

او بر اساس فهرست ثروتمندان مؤسسه هورون (Hurun)، ۶۰.۵ میلیارد دلار آمریکا ثروت دارد که ۷ درصد افزایش یافته است.

ژونگ که سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت، هم‌زمان با تلاش دولت چین برای توزیع دوباره ثروت به نام «برابری» که برخی از سرمایه گذاران میلیاردها دلار از ثروتشان را از دست دادند، به رتبه اول صعود کرد.

جک ما، ثروتمندترین فرد سال ۲۰۲۰، ثروتش با کاهش ۳۶ درصدی به ۳۹.۶ میلیارد دلار آمریکا رسید. به این ترتیب جایگاه او در این فهرست به رتبه پنجم سقوط کرده است.

جک ما و گروه «علی بابا» خیلی زود پس از سخنرانی این میلیاردر در اواخر سال گذشته در انتقاد از تنظیم‌کننده‌های مالی چین، مورد توجه پکن قرار گرفتند.

مقام های چینی با متوقف کردن عرضه سهام ۳۷ میلیارد دلاری گروه مالی مورچه متعلق به شرکت «علی بابا»، شرکت های فناوری چینی را به دلیل انحصار طلبی هدف گرفتند.

پونی ما، مالک اپلیکیشن «وی‌چت» نیز در پی محدودیت برای بازی‌های رایانه ای در چین، با کاهش ۱۹ درصدی ثروتش دو پله سقوط کرد و به رتبه چهارم رسید.

ژانگ ییمینگ، بنیانگذار «تیک تاک»، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

موسسه تحقیقاتی هورون که فهرست میلیاردرها را منتشر کرده است، اعلام کرد که برای نخستین بار بخش املاک و مستغلات هیچ نامی در ۱۰ رتبه برتر ندارد.

بزرگ‌ترین بازنده این بخش، شو جیاین، بنیانگذار شرکت املاک و مستغلات اورگرند بود. شو جیاین در سال ۲۰۱۷ در صدر فهرست میلیاردرها قرار داشت اما سال گذشته به رتبه پنجم سقوط کرد. بر اساس گزارش مؤسسه هورون، او با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی ثروت خود به رتبه ۷۰ سقوط کرده است.

بحران نقدینگی در شرکت اورگرند، بازار مهم املاک و مستغلات چین را تحت تأثیر قرار داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مقام های چینی به شو گفته‌اند که از ثروت شخصی رو به کاهش خود برای کاهش بحران بدهی شرکت اورگرند استفاده کند.

به گفته مؤسسه هورون، تعداد افرادی که در چین حداقل ۲ میلیارد یوان ثروت دارند به ۲۹۱۸ نفر رسیده است.

بر اساس فهرست مؤسسه هورون، رشد در بازار خودروهای الکتریکی، به افزایش ثروت چند کارآفرین دامن زده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدیدترین گزارش شاخص جهانی صلح؛ امن‌ترین و ناامن‌ترین کشورها کدامند؟

تشویق کارآفرینی با تخفیف احکام زندان؛ وعده‌های دولت چین خشم مردم و نگرانی کارآفرینان را برانگیخت

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست