رئيس جمهوری صربستان: برای خرید تسلیحات چینی و روسی تابع نظر هیچ کشوری نیستیم

الکساندر ووچیچ رئيس جمهوری صربستان در کنار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
الکساندر ووچیچ رئيس جمهوری صربستان در کنار سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود انتقادات اتحادیه اروپا از صربستان برای خرید تسلیحات نظامی از روسیه و چین، رئيس جمهوری این کشور می‌گوید بلگراد برای مسائلی از این دست نیازی به اجازه ایالات متحده و اتحادیه اروپا ندارد.

آگهی

الکساندر ووچیچ، رئيس جمهوری صربستان می‌گوید این کشور همچنان به خرید تسلیحات نظامی از روسیه و چین ادامه می‌دهد.

اظهارات آقای ووچیچ در خصوص خرید تسلیحات از کشورهای روسیه و چین در حالی مطرح می‌شود که اروپا نگران است این روند به برافروخته شدن دوباره آتش تنش‌ها در منططقه بالکان بینجامد.

رئيس جمهوری صربستان که همزمان با افتتاح نمایشگاه اسلحله در بلگراد این اظهارات را به زبان می‌آورد در ادامه گفت: «ما کشوری مستقل و آزاد هستیم و در مورد منابع مورد نظر خود برای تهیه تسلیحات تابع نظر هیچ کشور خارجی نیستیم.»

این نمایشگاه همزمان با بزرگداشت کنفرانس سال ۱۹۶۱ جنبش عدم تعهد برگزار می‌شود. جنبشی که ۶۰ سال پیش با محوریت کشورهای جهان سوم و برای ایستادگی مقابل نظم دوقطبی دوران جنگ سرد شکل گرفته بود و یوگسلاوی نقش مهمی در شکل‌گیری آن ایفا کرد و یوزیپ بروز تیتو، رئیس جمهوری وقت یوگسلاوی مبتکر این ایده بود.

آقای ووچیچ در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقادات کشورهای غربی در خصوص سیاست‌های این کشور پاسخ داد و افزود: «اگر کسی فکر می‌کند ما باید برای خرید تسلیحات خود از ایالات متحده آمریکا یا اتحادیه اروپا کسب اجازه کنیم، این به معنای از براندازی دولت صربستان است.»

صربستان به طور گسترده‌ای متهم است که در دهه ۱۹۹۰ با پیگیری سیاست‌های ناسیونالیستی زمینه را برای یک روند خونین تجزیه یوگسلاوی سابق فراهم آورده است. این کشور اخیرا سیستم دفاعی و نظامی خود را با خرید هواپیماهای جنگی و همچنین پهپادهای روسی و چینی مسلح کرده است.

ووچیچ در پاسخ به انتقادات می‌گوید صربستان یک کشور آزاد است و هدفش از خرید این تسلیحات جلوگیری از تجاوز احتمالی است.

اگرچه صربستان به طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است اما بلگراد از همسویی با سیاست خارجی واحد که در میان ۲۷ کشور عضو در جریان است خودداری کرده و در عوض اتحاد خود را با روسیه و چین تقویت نموده است. صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا نیاز دارد که حمایت تمام کشورهای عضو این اتحادیه را با خود داشته باشد، با این حال دولت این کشور همچنان روابط سردی با کرواسی آخرین عضو جدید اتحادیه دارد.

صربستان بارها متهم شده که با همکاری روسیه اقداماتی در جهت ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای همسایه خود از جمله بوسنی، مونته‌نگرو و کوزوو انجام داده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایرباس: اسپانیا ۳۶ هلی‌کوپتر برای نیروهای مسلح خود سفارش داد

«خانه‌ آزادی»:‌ مجارستان، صربستان و مونته‌نگرو دیگر دموکراسی نیستند

تجمع هزاران نفری معترضان در بلگراد؛ مسکو: تحریک به ناآرامی‌ها در صربستان از خارج صورت می‌گیرد