بحران ماهیگیری پسابرکسیتی و تهدید فرانسه: شاید تأمین برق جرزی را محدود کنیم

قایق‌های ماهیگیری فرانسوی در ساحل جزیره جرزی
قایق‌های ماهیگیری فرانسوی در ساحل جزیره جرزی Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«با کتک زدن ماهیگیران ما، با تهدید هر روزه ما، با به هم زدن بازی و ایجاد دردسر و مشکل برای فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها و به ویژه برای ماهیگیران ما، شما نمی‌توانید مشکل کمبود بوقلمون برای کریسمس خودتان را جبران کنید.»

آگهی

وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه روز جمعه گفت پاریس به دلیل تنش و بحران به وجود آمده بر سر ماهیگیری پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برق‌رسانی به جزیره جرزی (ژرسه) را محدود می‌کند، اما با این حال برق مصرفی ساکنان جزیره را قطع نخواهد کرد.

کلمان بون روز جمعه ۸ اکتبر (۱۶ مهر) در گفتگو با شبکه تلویزیونی ب‌اف‌ام فرانسه گفت: «این امکان وجود دارد که ما عملیات تأمین برق جرزی را محدود کنیم، اما برق خانه‌های ساکنان جزیره در زمستان قطع نمی‌شود.»

وی یادآوری کرد توافقنامه برکسیتی که میشل بارنیه، مذاکره کننده اتحادیه اروپا با بریتانیا امضا کرد، شامل «توافق بر سر صادرات انرژی» هم هست و افزود: «بنابراین ما می‌توانیم میزان برق را تنظیم کنیم. البته ما دوست نداریم به آن مرحله برسیم، ولی این هم می‌تواند یکی از امکانات سیاسی باشد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

توافقنامه پسابرکسیت که در اواخر سال گذشته بین لندن و بروکسل منعقد شد، مقرر می‌دارد که ماهیگیران اروپایی می‌توانند به کار خود در آب‌های بریتانیا ادامه دهند مشروط بر این که از این کشور مجوز بگیرند. بر پایه همین توافق، دارندگان قایق‌های اروپایی برای دریافت این مجوز باید ثابت کنند که قبلاً در آنجا فعالیت داشته و به صید شیلات مشغول بوده‌اند.

مقامات جزیره جرزی در کانال مانش و در نزدیکی سواحل نرماندی فرانسه که عملا در قلمرو حاکمیت بریتانیاست در روز ۲۹ سپتامبر اعلام کردند که از ۱۶۹ قایق متقاضی مجوز ماهیگیری به ۶۴ قایق مجوز قطعی داده‌ و ۷۵ درخواست را رد کرده‌اند. روز قبل از آن نیز دولت لندن ۱۲ مجوز دیگر برای ماهیگیری در فواصل ۶ تا ۱۲ مایل از سواحل خود صادر کرده بود در حالی که تعداد درخواست‌ها ۸۷ مورد بود.

وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه گفت: «ما درمجموع کمی بیش از ۴۵۰ مجوز درخواست کرده‌ایم و روی همان تعداد می‌مانیم. اگر لندن عمل به توافق برکسیتی خود را ادامه ندهد، ما اقدامات تلافی‌جویانه هدفمندی را علیه بریتانیا انجام خواهیم داد.»

این مقام فرانسوی با این حال مشخص نکرد که آیا از طرف اتحادیه اروپا سخن می‌گوید یا تنها از طرف فرانسه.

کلمان بون خاطرنشان کرد: «بریتانیایی‌ها برای فروش محصولات خود از جمله شیلات به ما اروپایی‌ها نیاز دارند. آنها برای انرژی، خدمات مالی و مراکز تحقیقاتی خود به ما محتاجند.»

وی گفت: «اگر بریتانیا همچنان به توافق پایبند نباشد، ما در همه این زمینه‌ها می‌توانیم اقدامات تلافی‌جویانه در نظر بگیریم، می‌توانیم اقدامات و همکاری خود را تعدیل کنیم. اگر قرار باشد که بریتانیایی‌ها تعهدات خودشان را رعایت نکنند، ما هم نمی‌توانیم صد در صد سهم خودمان در این توافق را اجرا کنیم.»

پاریس همچنین بار دیگر از بریتانیا انتقاد کرده است و گفته است که این کشور به دلیل مشکلات پسابرکسیتی و برای پنهان کردن آن، دنبال آن است که با اروپا درگیری ایجاد کند. کلمن بون گفت: «آنها پس از برکسیت به مشکل برخورده‌اند، این انتخاب خودشان و شکست خودشان بوده است، نه ما.»

او خطاب به بریتانیایی‌ها گفت: «با کتک زدن ماهیگیران ما، با تهدید هر روزه ما، با به هم زدن بازی و ایجاد دردسر و مشکل برای فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها و به ویژه برای ماهیگیران ما، شما نمی‌توانید مشکل کمبود بوقلمون برای کریسمس خودتان را جبران کنید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عقب نشینی فرانسه در مناقشه ماهیگیران؛ پاریس کشتی لایروبی بریتانیا را آزاد کرد

هند دومین کشتی ماهیگیری با پرچم ایران را از دست دزدان دریایی آزاد کرد

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد