هشدار بلینکن: آمریکا «در آستانه» رها کردن احیای توافق هسته‌ای با ایران است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه آمریکا سپس از این که «ایران با گذشت زمان به پیشرفت‌های بیشتری در برنامه‌ هسته‌ای خود به ویژ‌ه با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و غنی سازی بیشتر دست پیدا می‌کند» ابراز تاسف کرد.

آگهی

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که عدم همکاری ایران کشورش را در آستانه رها کردن تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای وین قرار داده است.

آنتونی بلینکن که روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در پایگاه نظامیان آمریکایی در رامشتاینِ آلمان سخن می‌گفت، هشدار داد: «ایالات متحده در مواجه با بن‌بست مذاکرات و عدم همکاری تهران ناگزیر خواهد بود که به زودی از تلاش برای به جریان انداختن توافق ‌هسته‌ای با ایران صرف نظر کند.»

وی همچنین تصریح کرد: «قرار نیست که تاریخی را مشخص کنم اما به مقطعی نزدیک می‌شویم که بازگشتِ سخت به برجام دیگر تضمین کننده تداوم مزایای آن نخواهد بود.»

آقای بلینکن در ادامه گفت: «زمانی فرا خواهد رسید که بازگرداندن همه امتیازهای توافق بسیار دشوار خواهد بود.»

وزیر امور خارجه آمریکا سپس از این که به گفته وی «ایران با گذشت زمان به پیشرفت‌های بیشتری در برنامه‌ هسته‌ای خود به ویژ‌ه با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و غنی سازی بیشتر دست پیدا می‌کند» ابراز تاسف کرد.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که مذاکرات طرف‌های اروپایی برجام به اضافه آمریکا با تهران بر سر احیای توافق هسته‌ای پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران متوقف شده و در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی برای از سرگیری آن در آینده‌ای بسیار نزدیک وجود ندارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به تازگی تاکید کرده که دولتش تمایلی به از سرگیری گفتگوها زیر سایه فشار و تهدید‌های طرف‌های غربی ندارد.

سفر رابرت مالی به پاریس و مسکو

بدگمانی نسبت به آینده مذاکرات وین در حالی با اظهارات مقامات دو کشور ایران و آمریکا تقویت شده است که وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه از سفر رابرت مالی به پاریس و مسکو برای رایزنی با دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای وین خبر داد.

رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بنا به اعلام واشنگتن قرار است در این سفر ابتدا در مسکو با طرف‌های روسی دیدار و گفتگو کند. ملاقات رابرت مالی با مقامات فرانسوی، بریتانیایی، آلمانی و نمایندگان اتحادیه اروپا در ادامه این سفر در پاریس برنامه ریزی شده است.

گفته می‌شود که این گفتگو‌ها و رایزنی‌ها با محور ضرورت دستیابی سریع به توافق برای بازگشت دو جانبه به برجام انجام می‌شود و آنگونه که برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح کرده‌اند به احتمال صدور قطعنامه‌‌ای انتقادی علیه تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط نخواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران پیش‌تر همکاری خود را با این نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود اخیرا با انتشار گزارشی انتقادی از تضعیف فعالیت‌های بازرسان خود در ایران خبر داده است.

در این گزارش تاکید شده که تهران هنوز به علت وجود ذرات اورانیوم در برخی از سایت‌ها پاسخی نداده و غنی سازی بیست درصدی اورانیوم نیز در این کشور از مرز هشتاد کیلوگرم گذشته؛ ضمن آنکه فرایند غنی سازی ۶۰ درصدی نیز از مرز ۱۰ کیلوگرم فراتر رفته است.

ایران با استناد به مصوبه پاییز گذشته مجلس شورای اسلامی خود را ملزم به افزایش ذخایره اورانیوم، از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، محدود کردن سطح بازرسی های آژانس و توقف اجرای پروتکل الحاقی تا پیش از برداشته شدن کلیه ترحیم‌های واشنگتن شده است.

این اقدامات از نگاه طرف‌های برجام با مفاد این توافقنامه مغایرت دارد و مانعی برای ادامه تلاش‌ها جهت این توافق بین‌المللی محسوب می‌شود.

گفتی است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز که آنتونی بلینکن را در کنفرانس خبری در رامشتاین همراهی می‌کرد در سخنان با خبرنگاران یاد آور شد که با همتای جدید خود در تهران در تماس بوده و از وی خواسته است که سریع‌تر به میز مذاکرات بازگردد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا در شورای حکام: ایران سریع به مذاکرات برگردد تا امکان لغو تحریم‌ها فراهم شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران: هیچ خط قرمزی برای واردات واکسن نداشتیم و نداریم

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان