آمریکا در شورای حکام: ایران سریع به مذاکرات برگردد تا امکان لغو تحریم‌ها فراهم شود

جلسه ماه فوریه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
جلسه ماه فوریه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین از ایران خواست تا سریع به میز مذاکره برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای برگردد تا امکان لغو تحریم‌های مرتبط با برجام فراهم شود.

آگهی

معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین از ایران خواست تا سریع به میز مذاکره برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای برگردد تا امکان لغو تحریم‌های مرتبط با برجام فراهم شود.

لوئیس بونو، در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام از گزارش هفت سپتامبر مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران قدردانی کرد و افزود: «گزارش کامل، واقعی و به موقع مدیرکل درباره این موضوعات برای ایجاد اطمینان بین‌المللی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.»

وی افزود: «ایالات متحده آمریکا با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکایش در حال پیگیری دیپلماسی برای دستیابی به هدف بازگشت متقابل در پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک است. »

وی تاکید کرد که این برنامه دستاورد اصلی دیپلماسی چند جانبه و ابزاری حیاتی در رفع نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی با ایران است.

وی تاکید کرد که کشورش به وضوح گفته است اگر ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کند، واشنگتن تمام تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد.

آقای بونو با این حال به مهلت کم در این باره اشاره کرد: «همه مشارکت‌کنندگان (امضا کنندگان برجام) باید واقع بین‌ باشند. فرصت بازگشت تا همیشه دوام نخواهد داشت.»

مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ماه آوریل گذشته در وین اتریش آغاز شده و تاکنون شش دور از این گفتگوها انجام شده است. با این حال هنوز زمان هفتمین دوره مذاکرات اعلام نشده است چرا که آخرین دور این مذاکرات با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران همزمان شد و طرف‌های مذاکره‌کننده ترجیح دادند پس از روی کار آمدن دولت جدید تصمیم‌گیری‌های جدید را پیش ببرند.

تنش‌های هسته‌ای مداوم فراتر از محدودیت‌ها توافق، ما را از بازگشت متقابل به برجام دورتر می‌کند، نه نزدیک‌تر. چنین تنش‌هایی ما را به جایی می‌رسد که بازگشت به پایبندی به توافق نمی‌تواند منافع برجام را دوباره ایجاد کند.
لوئیس بونو
معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین

معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه خود به گزارش آژانس انرژی اتمی اشاره کرد که طبق آن ایران همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد: « تنش‌های هسته‌ای مداوم فراتر از محدودیت‌ها توافق، ما را از بازگشت متقابل به برجام دورتر می‌کند، نه نزدیک‌تر. چنین تنش‌هایی ما را به جایی می‌رسد که بازگشت به پایبندی به توافق نمی‌تواند منافع برجام را دوباره ایجاد کند.»

وی از ایران خواست که بدون هیچ تاخیری به مذاکرات بازگردد و از تشدید تنش‌ها که به گفته او «کار را سخت‌تر می‌کند» خودداری کند: «ایران باید با فوریت بیشتری به سمت توافق برود و از آن دور نشود.»

وی به ایران در بخش دیگری از این بیانیه هشدار داد که اگر واقعا به بازگشت متقابل به توافق پایبند است باید از اقدامات تحریک آمیز فراتر از محدودیت‌های برجام دست بردارد.

وی افزود: «در مقابل ما از ایران می‌خواهیم اقدامات راستی آزمایی و نظارت مندرج در توافق را اجرا کند.»

وی بار دیگر تاکید کرد که از ایران می‌خواهند که به سرعت به میز مذاکره بازگردد تا با بازگشت متقابل به تعهدات کامل از جمله لغو تحریم‌های پیش‌بینی شده در توافق برسند.

وی با اشاره به نقش آژانس انرژی اتمی در راستی آزمایی و نظارت در ایران گفت که به این خاطر ایالات متحده از حمایت مالی از آژانس برای استمرار این تلاش‌ها استقبال می‌کند: «خوشحالیم که از اوایل سال جاری مبلغ ۶۰۰ هزار یورو از ایالات متحده را برای کمک به تامین بودجه مورد نیاز آژانس تا سال ۲۰۲۲ و پس از آن اعلام کردیم.»

وی افزود: «حمایت طولانی مدت ما نشان دهنده اهمیت کار اصلی راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار بلینکن: آمریکا «در آستانه» رها کردن احیای توافق هسته‌ای با ایران است

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند

گزارش نیویورک‌تایمز از صادرات چند میلیارد دلاری نفت ایران تحت پوشش بیمه‌گر آمریکایی