سخنگوی وزارت خارجه ایران: هیچ خط قرمزی برای واردات واکسن نداشتیم و نداریم

تزریق واکسن کرونا در ایران
تزریق واکسن کرونا در ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید در دو ماه اخیر سفارش‌های بسیاری برای خرید واکسن کرونا به ثبت رسیده که در حال ورود به کشور هستند.

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید هر واکسنی که وزارت بهداشت اعلام کند وارد کشور می‌شود.

سعید خطیب زاده روز دوشنبه ۲۲ شهریور در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه واردات واکسن در کشور تسریع شده افزود: «ما هیچ خط قرمزی برای واردات واکسن نداشتیم و نداریم. وزارت بهداشت تعیین می‌کرد که چه واکسنی وارد کشور شود که در مقاطعی مصلحت ندانستند برخی موارد وارد کشور شوند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه افزود: «در یکی دو ماه اخیر درخواست‌ها به صورت حداکثری و از مسیرهای مختلف در حال تایید شدن است و این مووضوع موجب تسریع در امر واردات واکسن بیماری کووید-۱۹ به کشور شده است.»

او همچنین تایید کرد که واردات واکسن از مسیر کوواکس و همچنین همکاری با کشورهایی چون چین در حال انجام است.

پیشتر وزارت بهداشت ایران از بدعهدی روسیه برای تحویل واکسن‌ کرونا به ایران گلایه کرده بود و این مسئله موجب شد مسئولان ایرانی تصمیم بگیرند به کسانی که دز نخست واکسن کرونای اسپوتینک را دریافت کرده‌اند، برای نوبت دوم واکسن آسترازنکا تزریق شود.

آقای خطیب‌زاده البته اشاره‌ای به این موضوع نکرد که واکسن‌هایی که قرار است وارد کشور شوند از چه نوع و تولید چه کشورهایی هستند.

سفر گروسی مفید بود

خطیب زاده در بخش دیگری از نشست خبری خود که به صورت مجازی برگزار شد با موفقیت‌آمیز خواندن سفر رافائل گروسی به تهران تاکید کرد که آژانس بدون دسترسی به پروتکل الحاقی نست به تعویض فیلم‌ها و کارت‌های حافظه دوربین‌ها که ظرفیت آن‌ها پر شده اقدام می‌کند. او همچنین اضافه کرد که از این پس سفرهای مدیر کل آژانس به صورت منظم‌تری انجام خواهد شد.

او همچنین با تکرار مواضع پیشین اعلام کرد که حافظه دوربین‌ها تنها در صورتی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در وین حاصل شود. «حافظه‌ها نگهداری می‌شوند. اگر روزی به توافق مرضی‌الطرفین درخصوص برجام رسیدیم، اجرای کامل برجام از سوی ایران از سر گرفته می‌شود و محتویات دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار می‌گیرد.»

رافائل گروسی سفر خود به تهران را سازنده خوانده بود و آن‌را گامی مهم برای حل و فصل مسائل پیش‌روی میان ایران و آژانس دانسته بود. خطیب زاده با اشاره به اینکه این سفر در آستانه نشست شورای حکام صورت گرفته گفت: «دیدار با آقای گروسی در چارچوب مسائل فی‌مابین و مسائل فنی صورت گرفت و اتفاق جدیدی هم نیست. این گفتگوها به خاطر نشست شورای حکام صورت گرفت و قرار بر این شد که همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های فنی و بدون مداخله دیگران ادامه یابد.»

خطیب‌زاده در ادامه خبر داد که محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی هسته‌ای به زودی برای شرکت در نشست آژانس به وین سفر خواهد کرد.

آقای خطیب‌زاده همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود در خصوص مذاکرات برجام مدعی شد که سیاست ایران تغییر نکرده و تهران گفتگوهای وین را ادامه خواهد داد. او همچنین در ادامه افزود: «دولت جدید در ایران روی کار آمده و اعلام هم کرده مذاکرات وین را از تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد ولی ما قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند، با رویکردی واقع‌بینانه و واقعیات روی زمین به وین بیایند.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که گفتگوهای وین چند ماهی است که به درخواست ایران معلق شده و تهران به درخواست‌ها برای ادامه مذاکرات پاسخ مشخصی نداده است. مقام‌های ایرانی هرچند در اظهارات خود از ادامه مذاکرات استقبال می‌کنند اما از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئيسی گام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار بلینکن: آمریکا «در آستانه» رها کردن احیای توافق هسته‌ای با ایران است

برنامه دولت رئيسی برای مذاکرات هسته‌ای چیست؟

دومین گفت‌وگوی تلفنی در یک ماه؛ ماکرون از رئیسی خواست مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود