گروسی: وقفه در مذاکرات احیای برجام ما را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است

رافائل گروسی، مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به برزیل سفر کرده است، ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته شود و این شرایط انتظار به پایان برسد.

آگهی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید وقفه در مذاکرات برای احیای برجام، آژانس را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است.

رافائل گروسی روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با بیان این مطلب اضافه کرد که ترجیح می‌دهد مذاکرات از سر گرفته شود تا اینکه این شرایط انتظار ادامه یابد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اضافه کرد که تا زمانی که ابراهیم رئيسی روی کار نیاید این وضعیت ادامه خواهد داشت و بعد از آن خواهد بود که روند دوباره از سر گرفته خواهد شد.

او همچنین اظهار داشت: «ما همچنان پرسش‌هایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داریم که باید شفاف‌سازی شود و اکنون باید منتظر باشیم و با تیم جدیدی از ایران مذاکرات را از سر بگیریم».

پیشتر مقام‌های ایرانی اعلام کرده بودند که گفتگوها در دولت روحانی به پایان رسیده و تصمیم در خصوص ادامه مذاکرات مربوط به احیای برجام در دولت آتی گرفته خواهد شد.

گفتگوها میان ایران و گروه کشورهای ۴+۱ به همراه آمریکا از ماه آوریل بین طرفین آغاز شد و پس از چندین دور مذاکرات فشرده، در نهایت بدون اینکه به نتیجه‌ای برسد، رها شد. حسن روحانی چندین بار اعلام کرده که توافق کاملا در دسترس بوده و در درون حاکمیت جمهوری اسلامی چنین اختیاری به دولت داده نشده تا تحریم‌ها لغو شود. گفته می‌شود شخصیت‌های حوزه سیاست خارجی دولت ابراهیم رئيسی با احیای برجام و مذاکرات مربوط به آن موافق نیستند.

در همین راستا میخائيل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز دوشنبه در حساب توییتری خود به خبر عرب‌نیوز در خصوص تعویق مذاکرات تا ماه سپتامبر واکنش نشان داد. این رسانه عربی به نقل از العربیه گزارش داده بود که گفتگوها برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای جهان تا اوایل سپتامبر از سر گرفته نخواهد شد.

آقای اولیانوف با بازنشر این توییت نوشته است: «جالب است اما لزوما اطلاعات قابل اعتمادی نیست. البته دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن در جهت از سرگیری گفتگوهای وین است. چه مدت؟ کسی نمی‌داند. ما باید منتظراعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هرچه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.»

آخرین و ششمین دور مذاکرات برای احیای برجام روز ۲۰ ژوئن در وین به پایان رسید و بعد از آن دیگر طرفین برای گفتگوهای هسته‌ای به پایتخت اتریش بازنگشتند. ابراهیم رئيسی از روز ۱۴ مرداد قدرت را در ایران به دست خواهد گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دیدار با مقامات ارشد ایران شد

آلمان از «تاخیر» ایران در از سرگیری مذاکرات وین ابراز ناخرسندی کرد

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد