آلمان از «تاخیر» ایران در از سرگیری مذاکرات وین ابراز ناخرسندی کرد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تاکنون شش دور از مذاکرات وین برگزار شده است و آخرین دور این گفتگوها روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پایان یافت.

آگهی

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز جمعه هشدار داد که امکان احیای توافق تهران با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران «تا ابد» وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه آلمان همچنین از «تاخیر انداختن» ادامه مذاکرات وین از سوی تهران ابراز ناخرسندی کرد. تاکنون شش دور از مذاکرات وین برگزار شده است و آخرین دور این گفتگوها روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پایان یافت. ایران در جریان این مذاکرات با قدرت های جهانی بر سر احیای برجام، ساز و کار اجرای مجدد تعهداتش در توافق سال ۲۰۱۵ و نحوه بازگشت آمریکا به این توافق گفتگو می کند.

گفتگوها بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین به صورت «غیرمستقیم» انجام می شود. هایکو ماس در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل گفت: «با ناخرسندی روزافزون شاهد هستم که ایران از یک سو ادامه مذاکرات هسته ای وین را به تاخیر می اندازد و از سوی دیگر همزمان بیشتر و بیشتر از عناصر اصلی توافق فاصله می گیرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود: «ما می خواهیم به برجام بازگردیم و قاطعانه بر این باور هستیم که این امر به سود همه طرف ها است اما این هم روشن است که این گزینه تا ابد در دسترس ما نخواهد بود.»

سخنان وزیر خارجه آلمان به عنوان یکی از کشورهای امضاءکننده برجام در حالی بیان می شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه گفته بود که مذاکرات با تهران نمی تواند به صورت «نامحدود» ادامه پیدا کند و «توپ در زمین ایران است.»

در مقابل علی خامنه ای، رهبر ایران و تصمیم گیرنده نهایی درباره پرونده هسته ای در تهران روز چهارشنبه در آخرین دیدارش با اعضای دولت حسن روحانی پیش از پایان دوره ریاست جمهوری وی گفته بود: «آمریکایی ها در این مذاکرات [وین] بر سر موضع عنادآمیز خود محکم ایستادند و یک قدم هم جلو نیامدند.»

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، جانشین حسن روحانی و هشتمین رئیس جمهوری ایران قرار است روز پنجشنبه آینده برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: به محض توافق همه طرف‌ها و دریافت پاسخ تهران و واشنگتن، آماده تشکیل جلسه مذاکره هستیم

گروسی: وقفه در مذاکرات احیای برجام ما را در «موقعیت ناخوشایندی» قرار داده است

عراقچی: زمان تصمیم‌گیری سخت کشورها درباره برجام فرا رسیده است