دومین گفت‌وگوی تلفنی در یک ماه؛ ماکرون از رئیسی خواست مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شود

گفت‌وگوی تلفنی ابراهیم رئیسی و امانوئل ماکرون
گفت‌وگوی تلفنی ابراهیم رئیسی و امانوئل ماکرون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایران در دومین تماس تلفنی همتای فرانسوی‌اش در یک ماه اخیر گفت که آمادگی دارند که همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنند. در مقابل امانوئل ماکرون خواستار آغاز مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای شد.

آگهی

رئیس جمهوری ایران در دومین تماس تلفنی همتای فرانسوی‌اش در یک ماه اخیر گفت که آمادگی دارند که همکاری‌های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنند. در مقابل امانوئل ماکرون خواستار آغاز مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای شد.

طبق گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران منتشر کرده است، ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در تماس تلفنی امانوئل ماکرون گفت که ایران از توسعه روابط با فرانسه به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند.

وی افزود: «به طور قطع استقلال سیاسی ایران و فرانسه اندوخته ارزشمندی برای برقراری روابط متوازن، قوی و پایدار میان دو کشور است و منافع مشترک ما در ممانعت از دخالت عوامل برون زا در این روابط است.»

باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه های دوجانبه و در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و همکاری های منطقه ای آغاز کنیم
امانوئل ماکرون
رئیس جمهوری فرانسه

هنوز کاخ الیزه بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی دو طرفه منتشر نکرده است. با این حال سایت ریاست جمهوری ایران به نقل از ماکرون گفت که وی از همکاری دو جانبه ایران و فرانسه استقبال کرده و گفته است که «باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه های دوجانبه و در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و همکاری های منطقه ای آغاز کنیم .»

طبق این گزارش ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات وین در موضوع هسته‌ای با حضور ایران از سر گرفته شود.

ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.
ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری ایران

رئیس جمهوری ایران نیز در این زمینه گفت: «ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.»

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ با همراهی غیر مستقیم ایالات متحده آمریکا، روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در وین به پایان رسید. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است.

ابراهیم رئیسی پس از در اختیار گرفتن ریاست دولت سیزدهم بارها گفته است که مخالف مذاکره نیست اما با این حال « وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نمی‌زند.»

وی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در تاریخ ۱۳ شهریور گفت که «گفت‌وگو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌هاست.»

اما موضوع بخشی از گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته رئیسی و ماکرون درباره عراق بود که ابراهیم رئیسی در این زمینه گفت که «سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم عراق برای برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده است و همکاری های درون منطقه‌ای را در جهت ایجاد امنیت و آرامش درمنطقه بسیار مفید می‌دانیم.»

رهبران و سران کشورهای مختلف حدود ۱۰ روز پیش در اجلاس بغداد شرکت کردند. در این اجلاس امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز حضور داشت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران نیز یکی از افراد حاضر در این نشست بود.

امانوئل ماکرون در عراق قول داد که نیروهای فرانسوی را تا زمانیکه دولت عراق بخواهد در این کشور نگه خواهد داشت و به تصمیم آمریکا برای ماندن یا رفتن نگاه نمی‌کند.

موضوع افغانستان نیز یک محور دیگر در گفت‌وگوی روسای جمهوری ایران و فرانسه بود.

ابراهیم رئیسی حضور آمریکایی‌ها در افغانستان را با واژه «اشغال» توصیف کرد و گفت: «آمریکایی ها اشتباه بزرگی در افغانستان مرتکب شدند و ۲۰سال اشغال این کشور هیچ سودی برای مردم آن نداشته است.»

وی در عین حال گفت: «در شرایط فعلی همه باید کمک کنند تا یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه ها در افغانستان تشکیل شود و اجازه دهیم مردم افغانستان سرنوشت خود را رقم بزنند.»

طبق گزارش رسانه‌های ایران، رئیس جمهوری فرانسه نیز درباره افغانستان گفت: «معتقدم دولت آتی افغانستان باید حاصل اراده ملی مردم این کشور باشد و طالبان در این کشور باید به موضوعاتی همچون حقوق بشر و تعهدات بین المللی پایبند باشد.»

مهاجران افغان نیز در این گفت‌وگوی دو طرفه مطرح شد که ماکرون با اشاره به حضور مهاجران افغان در ایران بر کمک و همکاری کمیسیاریای عالی پناهندگان در این زمینه با ایران تاکید کرد.

هفته گذشته در نشست اضطراری وزیران کشور اتحادیه اروپا ضمن نگرانی نسبت به سیل ورود مهاجران به اروپا مانند سال ۲۰۱۵ گفته شد که مهاجران افغان نباید به اروپا بیایند و باید در همان منطقه خود بمانند. اتحادیه اروپا تاکید کرده است در نظر دارد حمایت خود را از کشورهای همسایه افغانستان را در این زمینه افزایش دهد.

آگهی

موضوع لبنان نیز به مانند گفت‌وگوی یک ماه پیش بار دیگر بین این ماکرون و رئیسی مطرح شد. ابراهیم رئیسی در این زمینه گفت که ایران خواستار تشکیل دولت قوی در لبنان است. وی با این حال به همکاری مشترک ایران و فرانسه در این زمینه اشاره کرد و گفت: « آماده همکاری با فرانسه برای پیشرفت و توسعه لبنان هستیم.»

نجیب میقاتی، سیاستمدار و میلیاردر ۶۵ ساله لبنانی در مرداد ماه گذشته پس از اینکه دو نخست وزیر قبلی در تشکیل کابینه ناکام ماندند از سوی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان مسئول تشکیل کابینه شد. در آن زمان رسانه‌ها اعلام کردند که حزب‌الله لبنان موافق حضور میقاتی در این سمت است.

امانوئل ماکرون در گفت‌وگو با رئیسی به طور غیر مستقیم به نفوذ ایران روی حزب‌الله اشاره و بر همکاری فرانسه و ایران به همراه حزب الله لبنان در ایجاد یک دولت قوی و کارآمد در این کشور تاکید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی وزارت خارجه ایران: هیچ خط قرمزی برای واردات واکسن نداشتیم و نداریم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

معمار اتحادیه اروپا و یورو در سن ۹۸ سالگی درگذشت