ابراز تردید نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره موفقیت مذاکرات برجام

راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رابرت مالی می‌گوید که تیم تحت سرپرستی او برای سناریوهای جایگزین آماده می‌شود؛ نظیر اینکه تهران و واشنگتن یک توافق جداگانه و متفاوت با برجام کنونی با هم امضا کنند یا مجموعه‌ای از پاسخ‌های تنبیهی علیه ایران با هماهنگی شرکای اروپایی به اجرا گذاشته شود.

آگهی

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) در مورد موفقیت‌آمیز بودن سرنوشت توافق برجام ابراز تردید کرد.

آقای مالی در پاسخ به این پرسش نشریه پولیتیکو که آیا گمان می‌کند می‌تواند در ماموریت خود برای احیای برجام موفق شود یا خیر، گفت: «این یک علامت سوال بزرگ است».

سرپرست تیم آمریکایی در مذاکرات اتمی، با اشاره به عدم تمایل ایران برای از سرگیری تعهدات اتمی خود گفت که پیوستن دوباره به برجام «چیزی نیست که در اختیار ما باشد».

گفتگوهایی که از ماه آوریل میان ایران و آمریکا به طور غیر مستقیم با حضور سایر اعضای برجام با هدف احیای این توافق آغاز شده بود، پس از برگزاری شش دور بدون نتیجه پایان یافت و اکنون تهران و واشنگتن یکدیگر را مسئول شکست گفتگوها می‌دانند.

آقای مالی از ارائه درصد برای شانس موفقیت مذاکرات خودداری کرد و گفت «اگر به شما عددی بدهم خیلی کمکی نکرده‌ام. ما آماده از سرگیری مذاکرات هستیم و اگر فکر نمی‌کردیم که این توافق امکان‌پذیر است، ابراز آمادگی نمی‌کردیم.»

آقای مالی اضافه کرده است که همزمان اکیپ تحت سرپرستی او برای سناریوهای جایگزین نیز آماده می‌شود؛ نظیر اینکه تهران و واشنگتن یک توافق جداگانه و متفاوت با برجام کنونی با هم امضا کنند. رابرت مالی همچنین انجام مجموعه‌ای از پاسخ‌های تنبیهی علیه ایران با هماهنگی شرکای اروپایی را از سناریوهای دیگر خواند.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه وزرای خارجه سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواسته بودند هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات باز گردد. 

کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در این بیانیه مشترک با اشاره به این که ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده کرده است، تأکید کرده بودند که ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده ایران به ۶۰ درصد رسیده و این مسئله مایه «نگرانی» است.

این بیانیه بعد از آن منتشر شد که روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد ایران ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان این که ایالات متحده و ایران و حتی دولت رئیسی تمایل خود را برای بازگشت به برجام مطرح کرده‌اند، گفت: «اگر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تداوم پیدا کند و تهران همچنان به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه بدهد، حتی اگر تحریکات منطقه‌ای آنان را هم در نظر نگیریم، این یعنی توافق به یک مسیر دیگر کشیده خواهد شد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: رآکتور اراک تا یک سال آینده دوباره راه‌اندازی می‌شود

اروپا نگران مذاکرات وین؛ یک مقام آمریکایی: صبر ما همیشگی نخواهد بود

بلینکن: مشکل واضح است، مشکل ایران است چون نقش مسئولانه ندارد