سازمان ملل نسبت به تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داد

کودک افغانستانی
کودک افغانستانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ريیس بخش کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که ذخیره مواد غذایی در این کشور تا پایان ماه جاری میلادی تمام می شود و بسیاری از افغانها نمی‌دانند روزانه می‌توانند یک وعده غذایی داشته باشند یا نه.

آگهی

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشدار داد که ذخایر مواد غذایی سازمان ملل متحد در افغانستان در ماه جاری به پایان می‌رسد که این اتفاق می‌تواند « بحران گرسنگی در این کشور را شدیدتر کند.»

به گفته رامیز آلکباروف، رئیس کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان حدود یک سوم جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور نمی‌دانند که آیا روزانه یک وعده غذایی خواهند داشت یا نه.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد درهفته‌های اخیر مقادیر قابل توجهی از محصولات غذایی را در اختیار ده‌ها هزار افغان قرار داده است اما با نزدیک شدن به زمستان و ادامه خشکسالی در این کشور دست کم به ۲۰۰ میلیون دلار نیاز است تا سازمان ملل بتواند تامین تغذیه آسیب پذیرترین افراد در ماه‌های آینده را برعهده بگیرد.

رامیز آلکباروف که روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری شرکت می کرد، گفت: « تا پایان ماه سپتامبر، سهم غذایی موجود در برنامه جهانی غذای افغانستان به پایان می رسد.» این مقام سازمان ملل تاکید کرد که نمی تواند «اقلام ضروری غذایی را تهیه کند چرا که فراتر از ماه سپتامبر، بدلیل خالی بودن موجودی بخش کمک های انسان دوستانه سازمان ملل، امکان کمک بیشتر وجود ندارد.»

پیش از این مقامات سازمان ملل متحد گفته بودند که از ۱.۳ میلیارد دلار مورد نیاز برای کمک های کلی به افغانستان تنها ۳۹ درصد آن دریافت شده است.

به این ترتیب مقابله با بحران گرسنگی یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌هایی است که پیش روی طالبان قرار گرفته است.

علاوه بر نگرانی‌ها در مورد منابع غذایی، کارمندان دولت هم ماه‌هاست که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و پول رایج در کشور ساعت به ساعت ارزش خود را از دست می دهد. بیشتر ذخایر مالی دولت افغانستان در خارج از کشور نگهداری می‌شود و در حال حاضر دسترسی به این ذخایر برای طالبان غیرقابل ممکن است.

چالش‌هایی که طالبان در احیای اقتصاد و مبارزه با بحران کنونی گرسنگی با آن روبرو هستند می‌تواند اهرم فشاری باشد در دست کشورهای غربی، چرا که آنها در ازای کمک های مالی، طالبان را وادار می‌کنند تا به تعهد خود برای تشکیل دولت فراگیر و تضمین حقوق زنان عمل کند.

در هفته های اخیر رهبران طالبان بارها گفته‌اند که می‌خواهند روابط خوبی با دیگر کشورها از جمله ایالات متحده داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل با افزایش رقم درخواست کمک به افغانستان درباره فاجعه انسانی هشدار داد

تیراندازی‌های شبانه طالبان در کابل چند کشته و مجروح بر جای گذاشت

تحولات ایران و جهان؛ بریتانیا دو شهروند این کشور را متهم به جاسوسی برای چین کرد