یکی از دو ورزشکار افغان بالاخره توانست در مسابقات پارالمپیک شرکت کند

حسین رسولی، ورزشکار افغان در بازی‌های پارالمپیک توکیو
حسین رسولی، ورزشکار افغان در بازی‌های پارالمپیک توکیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین رسولی در واقع دونده دو سرعت است اما به دلیل تأخیر، به مسابقات این رشته نرسید. بنابراین او بخت خود را در تنها مسابقه باقی‌مانده از دو و میدانی، یعنی پرش طول گروه تی۴۷ امتحان کرد.

آگهی

حسین رسولی، ورزشکار افغان که بعد از تسخیر کابل به دست طالبان موفق شده بود از کشورش خارج شود، بالاخره با تأخیر به مسابقات دو و میدانی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو رسید و در رشته پرش طول شرکت کرد.

رسولی و هم تیمی‌اش زکیه خدادادی که تنها ورزشکاران تیم دو نفره افغانستان را تشکیل می‌دهند، روز شنبه پس از انتقال از کابل به پاریس و از آنجا به توکیو رفته بودند. آنها یک هفته دیر رسیدند و از همان زمان نیز به دلایل مختلف از جمله دلایل امنیتی، در دهکده پارالمپیک ماندند و بیرون نرفتند.

آنها همچنین از گفتگو با رسانه‌ها قبل یا بعد از مسابقات نیز خودداری کرده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

حسین رسولی در واقع دونده دو سرعت است اما به دلیل تأخیر، به مسابقات این رشته نرسید. بنابراین او بخت خود را در تنها مسابقه باقی‌مانده از دو و میدانی، یعنی پرش طول گروه تی۴۷ امتحان کرد.

رسولی همان گونه که پیش‌بینی می‌شد نتوانست در این رقابت ۱۳ نفره موفقیتی کسب کند و با ۴.۴۶ متر پرش، نفر آخر شد. روبیل یانکیل سول سروانتس، ورزشکار کوبایی با ۷.۴۶ متر قهرمان این مسابقه شد و مدال طلا را به دست آورد.

کریگ اسپنس سخنگوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک گفت که روز دوشنبه با رسولی صحبت کرده اما از دادن جزئیات درباره این دیدار خودداری کرد. او درباره رسولی گفت: «او برای رقابت بسیار هیجان‌زده بود. او قبلاً هم پرش طول انجام داده بود، اما این نخستین بار بود که در یک مسابقه بزرگ بین‌المللی پرش طول شرکت می‌کرد. برایش فرصت بسیار ویژه‌ای بود. این همان قدر می‌توانم بگویم.»

زکیه خدادادی، دیگر ورزشکار ملی‌پوش افغانستان در پارالمپیک، اولین زن ورزشکار این کشور است که از سال ۲۰۰۴ به این سو در پارالمپیک شرکت می‌کند. او قرار است روز پنجشنبه در رشته تکواندو در وزن ۴۴ تا ۴۹ کیلوگرم زنان به رقابت بپردازد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک در آخر هفته گذشته با ورزشکاران افغان در دهکده پارالمپیک در در توکیو دیدار کرده بود.

حدود دو هفته پیش از رسیدن این ورزشکاران به توکیو، به کمیته بین‌المللی پارالمپیک اطلاع داده شده بود که ورزشکاران ملی‌پوش افغانستان نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. پارسونز گفت این تصمیم «هم قلب همه دست‌اندرکاران پارالمپیک را شکست و هم این دو ورزشکار را ویران کرد».

وی یادآوری کرد که انتشار این خبر سبب آغاز یک «کارزار بزرگ جهانی» برای انتقال این ورزشکاران از افغانستان و انتقال‌شان به ژاپن از طریق فرانسه شد.

پدیده جدید دو سرعت پارالمپیک، فلیکس استرنگ آلمانی است که دوشنبه شب تنها در ۱۰.۷۶ ثانیه به خط پایان رسید و مدال طلا گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارالمپیک توکیو؛ قهرمانی والیبال نشسته و پایان کار ایران با کسب دوازهمین طلا

سناریوهای خروج آمریکا از افغانستان؛ از انگیزه‌های اقتصادی تا مؤلفه‌های ژئوپلیتیک

نخستین طلایی ایران در بازی‌های پارالمپیک مدالش را به خامنه‌ای تقدیم کرد