نیروهای امنیتی روسیه مغر متفکر مرکز تحقیقات فراصوتی را به ظن خیانت بازداشت کردند

موشک فراصوت زیرکون روسیه
موشک فراصوت زیرکون روسیه Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر کورانوف ۷۳ ساله مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیقات فراصوت روسیه در سن پترزبورگ است.

آگهی

ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) روز پنجشنبه الکساندر کورانوف ۷۳ ساله، مدیرعامل و مغر متفکر شرکت دانش‌بنیان تحقیقات فراصوتی روسیه در سن پترزبورگ را به ظن خیانت بازداشت کردند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه پنجشنبه عصر گزارش کرد هنوز رسما اتهامی به آقای کورانوف تفهیم نشده است. با این حال سازمان امنیت از دادگاه تقاضا کرده است تا وی را برای انجام تحقیقات مقدماتی ۲ ماه در بازداشت موقت نگاه دارند.

آقای کورانوف یک کارشناس برجسته در فنآوری فراصوتی و ناظر پروژه طراحی و ساخت آیاکس (آژاکس) هواپیمای مدرن با سرعت مافوق صوت است.

روسیه در سال‌های گذشته از چندین موشک و هواپیمای نظامی با سرعت فراتر از صوت رونمایی کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این فنآوری را منحصر به‌فرد توصیف کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از یک مقام آگاه گزارش کرد آقای کورانوف مظنون به انتقال اطلاعات محرمانه مرتبط با فنآوری مافوق صوت به یک شهروند خارجی است.

اطلاعات پرونده‌هایی با عناوین اتهامی نظیر خیانت و جاسوسی در نظامی قضایی روسیه، معمولا با توجه به ماهیت محرمانه آن‌ها، به بیرون درز نمی‌کند.

جرم خیانت به دولت در روسیه مجازاتی تا ۲۰ سال زندان در پی دارد. در پرونده‌ای مشابه، یک مدرس و پژوهشگر علوم هوایی در مسکو، ماه آوریل امسال به جرم خیانت از طریق ارسال غیرقانونی داده‌های تکنولوژیک، به اشد مجازات محکوم شد.

در سال‌های گذشته شماری از دانشمندان، سربازان، و مقام‌های دولتی روسیه به دلیل انتقال «مواد یا اطلاعات حساس» به کشورهای بیگانه، به خیانت متهم شده اند.

منتقدان ساختار حکومتی روسیه می‌گویند با توجه به عدم رعایت موازین دادرسی عادلانه، این اتهام‌ها که عمدتا بی‌بنیاد هستند به‌دلیل ماهیت محرمانه، امکان بررسی درست را ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید