دستگیری یک مرد بریتانیایی به اتهام جاسوسی برای روسیه در سفارت بریتانیا در برلین

سفارت بریتانیا در برلین
سفارت بریتانیا در برلین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این فرد با اینکه به اسناد محرمانه دسترسی نداشته اما برخی از مدارک مربوط به مبارزه با تروریسم در سفارت بریتانیا را به نماینده یک آژانس اطلاعاتی روسیه رسانده است.

آگهی

پلیس آلمان یک مرد بریتانیایی را که در سفارت بریتانیا در برلین مشغول به کار بود به اتهام انتقال مدارک به سرویس اطلاعاتی روسیه در ازای دریافت پول نقد دستگیر کرد.

دادستان‌های آلمانی گفته‌اند مدارکی که نشان می‌دهد این فرد با ماموران اطلاعاتی روسیه در تماس بوده را در آپارتمان او پیدا کرده است. پلیس بریتانیا هم اعلام کرده این مرد ۵۷ سال سن داشته است.

دادستان ارشد فدرال آلمان در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرد می‌نویسد: «این مرد دست‌کم در یک مورد، اسنادی که در جریان فعالیت‌های حرفه‌ای خود به دست آورده را به نماینده یک سرویس اطلاعاتی روسیه منتقل کرده است. متهم برای انتقال این اطلاعات مبالغی را هم دریافت کرده که مقدار آن مشخص نیست.»

یک منبع امنیتی هم به خبرگزاری رویترز گفته است انگیزه این مرد احتمالا پول بوده است. به گفته این منبع، وی به عنوان کارمند محلی به منابع محرمانه دسترسی نداشته است. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منبع خود می‌گوید سرویس ضد اطلاعات بریتانیا MI5 در دستگیری این فرد نقش داشته‌است.

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند این فرد اسنادی حاوی اطلاعات مربوط به مبارزه با تروریسم را در اختیار روس‌ها قرار داده است. سرویس امنیت فدرال روسیه و همچنین اطلاعات خارجی این کشور به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی ندادند. سفارت روسیه در آلمان هم از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

سفارت بریتانیا در برلین در نزدیکی دروازه نمادین برندبورگ و در فاصله ۲۵۰ متری سفارت روسیه قرار دارد.

گفته می‌شود فرد مظنون روز سه‌شنبه در پستدام و خارج از برلین دستگیر شده است. به گفته دادستان تا زمان دستگیری همچنان به عنوان کارمند محلی سفارت مشعول به کار بوده است. دادستان همچنین اعلام کرده دستگیری این فرد حاصل تحقیقات مشترک مقام‌های آلمانی و بریتانیایی بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی واشنگتن از سیاستمداران اروپایی؛ نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟