۱۱ سال زندان و تایید حکم اعدام برای دو شهروند کانادایی زندانی در چین

Canada Ambassador to China, arrives to a detention center to meet Canadian Michael Spavor
Canada Ambassador to China, arrives to a detention center to meet Canadian Michael Spavor Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منگ وانژو، مدیر اجرایی شرکت چندملیتی هواوی در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی بنا بر درخواست ایالات متحده و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در جریان معاملات تجاری با ایران، در فرودگاه ونکوور کانادا دستگیر شد. در پی این اقدام، دو شهروند کانادایی فعال در چین دستگیر شدند.

آگهی

دادگاهی در چین روز چهارشنبه مایکل اسپاور، کارآفرین کانادایی را در یک پرونده جاسوسی به ۱۱ سال زندان محکوم کرد؛ پرونده‌ای که احتمال می‌رود در چهارچوب فشارهای پکن به اتاوا در واکنش به دستگیری دختر بنیانگذار شرکت هواوی، غول فناوری چین ساخته شده باشد.

منگ وانژو، مدیر اجرایی شرکت چندملیتی هواوی و دختر رن ژنگفی، بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی بنا بر درخواست مقامات ایالات متحده و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در جریان معاملات تجاری با ایران، در فرودگاه ونکوور کانادا دستگیر شد. در پی این اقدام، دو شهروند کانادایی فعال در چین از جمله مایک اسپاور بازداشت شدند.

قرار است تا چند هفته دیگر، دادگاهی در کانادا آخرین استدلال‌ها در موضوع استرداد خانم منگ به ایالات متحده را شنیده و درباره این پرونده تصمیم گیری کند.

دومینیک بارتون، سفیر کانادا که توانسته بود پس از برگزاری جلسه محاکمه آقای اسپاور، با او در بازداشتگاه شهر داندونگ در فاصله ۳۴۰ کیلومتری شرق پکن دیدار کند، می‌گوید که او قوی و همچنان امیدوار است و با دقت موضوع رسیدگی به پرونده‌اش را پیگیری می‌کند.

چین جزئیات کمی دربارۀ اتهامات مایک اسپاور منتشر کرده و تنها ادعا می‌کند او برای سرویس اطلاعات کانادا کار می‌کرده و اطلاعات حساسی را در اختیار مایکل کاوریگ، دیپلمات پیشین این کشور قرار داده است.

مایکل کاویگ نیز پیش از این در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی از سوی مقامات چین به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

هردوی این افراد برای مدتی بیش از دو سال است که در بازداشت هستند و تنها ارتباطی بسیار محدود با کارکنان سفارت کانادا در چین دارند.

دولت چین دستگیری مدیر اجرایی شرکت هواوی را، بخشی از تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از توسعه فناوری این کشور می‌داند؛ بویژه آنکه این شرکت در مرکز تنش‌های پکن و واشنگتن بر سر موضوعات مرتبط با فناوری و امنیت سیستم‌های اطلاعاتی قرار دارد.

چین پیش از این نیز سعی کرده بود با اعمال محدودیت بر واردات محصولات کانادایی، دولت جاستین ترودو را تحت فشار بگذارد.

تایید حکم اعدام رابرت شلنبرگ

روز گذشته همچنین یک دادگاه دیگر در چین درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام رابرت شلنبرگ، سومین شهروند کانادایی محبوس در این کشور را رد کرد.

رابرت شلنبرگ که در سال ۲۰۱۴ میلادی در چین به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده بود، ابتدا در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی دادگاه بدوی به ۱۵ سال زندان محکوم شد؛ اما بعدا در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی حکم او در دادگاه تجدیدنظر تغییر کرد و به مجازات اعدام تبدیل شد.

اخبار مربوط به محاکمه شهروندان کانادایی در حالی منتشر می‌شود که این کشور با دولتهای غربی بر سر موضوعاتی همچون وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ و تبت و استان سین کیانگ، ادعاهای ارضی در دریاهای جنوب و شرق چین و فعالیت‌های جنجالی و بلندپروازانه شرکت فناوری هواوی اختلافات جدی دارد و هم اکنون یکی از تاریکترین دوران روابط دیپلماتیک میان پکن و متحدان واشنگتن در حالی سپری شدن است.

علاوه بر این اختلافات، درخواست کشورهای غربی از پکن برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا که تا کنون منجر به ابتلای بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹ و مرگ بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شده، پیش‌بینی آینده روابط دیپلماتیک دو طرف را بیش از هر زمانی دشوار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان کانادا رفتار چین با اقلیت اویغور را «نسل کشی» اعلام کرد

چین یک شهروند کانادا را به اعدام محکوم کرد

چین شهروندان کانادا را ۱۸ ماه پس از بازداشت به جاسوسی متهم کرد