پاریس تصمیم مقامات بریتانیا برای قرنطینه مسافران فرانسوی را «تبعیض‌آمیز» خواند

فرودگاه هیترو لندن
فرودگاه هیترو لندن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستورالعمل قبلی از دید مقامات بریتانیایی با لحاظ کردن نگرانی‌های مرتبط با سویه دلتا همچنان برای مسافران ورودی از فرانسه به بریتانیا لازم‌الاجرا است.

آگهی

پاریس روز پنجشنبه با خشم نسبت به تصمیم اخیر مقامات بریتانیایی برای به قرنطینه فرستادن مسافران ورودی از فرانسه واکنش نشان داد و آنرا «تبعیض‌آمیز» خواند.

الیزه در این خصوص تصریح کرد: «برداشتن محدودیت قرنطینه برای مسافران کاملا واکسینه شده از مبدا ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به استثنای فرانسه تصمیمی «تبعیض آمیز» و «غیرقابل درک» است.

کلِمان بایون، وزیر امور اروپایی فرانسه که با شبکه خبری ال سِ ای گفتگو می‌کرد مستثنی قلداد کردن مسافران ورودی از کشورش از سوی بریتانیا برای برداشتن محدودیت‌های قرنطینه را از نظر علمی «کاملا بی اساس» خواند و گفت: «فکر می‌کنم این یک تصمیم تبعیض‌آمیز علیه فرانسوی‌ها باشد، زیرا همه اروپایی‌ها حتی آنهایی که از کشورهای دارای وضعیت همه‌گیری به مراتب دشوارتر وارد بریتانیا می‌شوند تحت قرنطینه قرار ندارند و یا دیگر نخواهند گرفت.»

وی افزود: «این تصمیم از نظر بهداشتی بسیار سخت‌گیرانه و کاملا غیر‌قابل درک است.»

وزیر امور اروپایی کابینه دولت امانوئل ماکرون در ادامه یادآور شد: «اگر درست فهمیده‌ باشم دلیل اتخاذ این تصمیم شیوع سویه بتا یا همان گونه جهش‌یافته آفریقای جنوبی است که در فرانسه تنها کم‌تر از ۵ درصد بیماری کووید به آن مبتلا هستند حال ابتلا به این ویروس بخش عمده‌ای از بیماران در جزایر فراساحلی فرانسه را تشکیل می‌دهد که درصد بسیار کمی از مسافران به سوی بریتانیا را تشکیل می‌دهند.»

این سخنان در حالی ایراد شده که مقامات بریتانیایی روز چهارشنبه دستورالعمل قبلی مبنی بر قرنطینه ۱۰ روزه مسافران ورودی به این کشور از ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شرط واکسینه شدن کامل با محصولات دارویی مورد تایید لندن را به طور کلی لغو کرده بودند.

اما مسئله جنجال‌برانگیز این است که بخشنامه یاد شده کشور فرانسه را شامل نمی‌شود و دستورالعمل قبلی از دید مقامات بریتانیایی با لحاظ کردن نگرانی‌های مرتبط با سویه دلتا همچنان برای مسافران ورودی از فرانسه به بریتانیا لازم‌الاجرا است.

حال آنکه فرانسه نام بریتانیا را در فهرست نارنجیِ کشورها از حیث میزان ابتلا به ویروس قرار داده و این بدان معنی است که مسافران ورودی از بریتانیا به فرانسه به شرط واکسینه شدن نیازی به رفتن به قرنطینه ندارند.

هر دو کشور فرانسه و بریتانیا روز چهارشنبه بیش از ۲۷ هزار مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ را شناسایی و ثبت کردند.

بریتانیا در حالی از برداشتن قرنطینه به روی مسافران واکسینه شده ورودی از فرانسه چشم پوشی کرده که در هفته گذشته ۷۱ هزار مورد ابتلا بیشتر از همسایه آنسوی مانش خود بیمار کرونایی را ثبت کرده بود.

در یک دوره هفت روزه پیش از هفته گذشته نیز بریتانیا از ثبت حدود ۳۳۳ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس خبر داده بود حال آنکه در همین دوره زمانی شمار مبتلایان در فرانسه از ۸۲ هزار نفر فراتر نرفت.

فرانسه تاکنون حدود ۷۳ درصد جمعیت بزرگسال خود را دست کم با یک دوز واکسینه کرده و ۶۲ درصد افراد ۱۸ سال به بالا در این کشور نیز موفق به دریافت دوزهای کامل واکسن کووید شده‌‌اند.

در بریتانیا اما وضعیت کمی بهتر است؛ ۸۸ درصد جمعیت بزرگسال این کشور تاکنون دست کم یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و ۷۱.۱ درصد از شهروندان بریتانیایی نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا برای جلوگیری از ورود مهاجران از راه کانال مانش ۶۲.۷ میلیون یورو به فرانسه می‌دهد

تجمع مخالفان واکسن کووید-۱۹ در مقابل پارلمان بریتانیا

رکورد طولانی‌ترین زمان ابتلا به کرونا در جهان؛ تست مرد بریتانیایی برای ۳۰۵ روز متوالی مثبت شد