آشتی دو کره؛ سئول و پیونگ یانگ کانال‌های ارتباطی میان یکدیگر را احیا کردند

رهبران دو کشور کره جنوبی و شمالی
رهبران دو کشور کره جنوبی و شمالی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو کشور پس از چندین ماه نامه نگاری تصمیم گرفتند بار دیگر کانال‌های ارتباطی دو طرفه را که از سال گذشته قطع شده بود، دوباره فعال سازند.

آگهی

کره شمالی و جنوبی توافق کردند که کانال‌های ارتباطی معلق میان یکدیگر را بازیابی کرده و با برقراری مجدد خط تلفن مستقیم، روابط فی‌ما‌بین را بهبود بخشند.

روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئيه هر دو دولت با بیان این مطلب تاکید کردند با وجود بن‌بست دو ساله در برنامه دیپلماسی که تحت هدایت دولت پیشین آمریکا پی گرفته شده بود، قصد دارند روابط میان سئول و پیونگ یانگ را هرچه سریع‌تر توسعه دهند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه در این رابطه اعلام کرد که مون جائه این، رئيس جمهوری کره جنوبی و همچنین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از ماه آوریل تا کنون چندین نامه متقابل با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند و در این مکاتبات به توافق رسیدند که مناسبات دوجانبه را بهبود بخشند.

پارک سو هیون، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی همچنین در ادامه اظهار داشت که دو کره از صبح روز سه‌شنبه کانال‌های ارتباطی میان یکدیگر را بازگشایی کردند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی هم بعد از اعلام این خبر، موضوع توافقات میان دو کشور را تایید کردند. خبرگزاری رسمی کره شمالی در این خصوص نوشت: «اکنون تمام ملت کره آرزو دارند که روابط شمال و جنوب در سریع‌ترین زمان ممکن از این وضعیت رکود خارج و بهبود یابد.»

این رسانه دولتی همچنین در ادامه می‌نویسد: «رهبران ارشد شمال و جنوب بعد از تبادل چندین نامه توافق کردند که خطوط ارتباطی قطع شده را بار دیگر احیا کنند. اقدامی که می‌تواند گامی بزرگ در مسیر جلب اعتماد متقابل و آتی میان دو کشور به شمار آید.»

این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته کره شمالی در اعتراض به پخش اعلامیه‌های ضد پیونگ یانگ از سوی کره جنوبی در مرز دو کشور، تصمیم گرفت تمام کانال‌های ارتباطی با سئول را قطع کند.

مذاکرات هسته‌ای میان پیونگ یانگ و واشنگتن با ابتکار رئيس جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ آغاز شد اما بدون حصول هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید. آقای ترامپ هرچند تلاش زیادی کرد از دیدار خود با رهبر کره شمالی استفاده تبلیغاتی داشته باشد، اما در عمل هیچ تغییری در وضعیت کره شمالی ایجاد نشد و تحریم‌های این کشور نیز همچنان بر سر جای خود باقی ماند. پیونگ یانگ هم پس ازاین سرخوردگی تصمیم گرفت به گام‌های داوطلبانه خود پایان دهد و برنامه هسته‌ای و موشکی خود را پی بگیرد.

برخی از کارشناسان پیشتر گفته بودند که در صورت وخیم‌تر شدن مشکلات اقتصادی کره شمالی، ممکن است پیونگ یانگ به برقراری دوباره ارتباط با کره جنوبی یا آمریکا ترغیب شود. مشکلات اقتصادی در کره شمالی به شدت افزایش یافته و ویروس کرونا هم بر عمق این بحران افزوده است. آقای کیم در سخنرانی اخیر خود از مردم خواسته بود به محدودیت‌های طولانی مدت برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ احترام بگذارند. این در حالی است که برخی از کارشناسان بر این باورند اظهارات تازه رهبر کره شمالی می‌تواند نشانی از احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی این کشور باشد.

اعلام توافق میان دو کره در شصت و هشتمین سالگرد امضا آتش بس میان دو کره حاصل شده است. جنگی که از سال ۱۹۵۰ آغاز و در سال ۵۳ پایان یافت، اما دو کشور از آن زمان تا کنون در وضعیت آتش‌بس موقت هستند.

در حال حاضر حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی برای جلوگیری از تجاوزهای احتمالی کره شمالی، در کره جنوبی مستقر هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیونگ‌یانگ: رئیس جمهوری کره جنوبی طوطی دست‌آموز آمریکاست

سخنرانی ۷ ساعتۀ کیم جونگ‌اون؛ افزایش احتمال تغییر دیپلماسی هسته‌ای پیونگ‌یانگ

رئیس‌جمهوری کره جنوبی خواستار تشدید تلاش‌ها برای اتحاد دو کره شد