آمار بی‌سابقه روزانه کرونا در ایران؛ تزریق روزانه واکسن در تهران به ۸۵ هزار دُز می‌رسد

بیمارستان شهدای تجریش، تهران
بیمارستان شهدای تجریش، تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ثبت بالاترین شمار روزانه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران، تعداد بیماران کرونایی دارای شرایط حاد بالینی نیز در این کشور به رتبه پنجم در میان کشورهای جهان رسید.

آگهی

همزمان با ثبت بالاترین شمار روزانه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران، تعداد بیماران کرونایی دارای شرایط حاد بالینی نیز در این کشور به رتبه پنجم در میان کشورهای جهان رسید.

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است. این بالاترین نرخ ابتلای روزانه به ویروس کرونا در ایران از زمان آغاز همه‌گیری آن در این کشور به شمار می‌رود. پیش از این در روز ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) رکورد تعداد ابتلای روزانه در ایران با ثبت ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید گزارش شده بود.

بر پایه گزارش وزارت بهداشت ایران، طی شبانه روز گذشته سه هزار و ۵۶۶ نفر از مبتلایان ثبت شده به دلیل وخامت شرایط جسمی در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند که این تعداد در مقایسه با آمار روز یکشنبه ۲۱.۵ درصد افزایش یافته است. در همین مدت، مجموع تعداد افراد بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ایران به چهار هزار و ۹۸۲ نفر رسیده که پس از تعداد بیماران حاد کرونایی گزارش شده توسط کشورهای هند، برزیل، آمریکا و کلمبیا بالاترین سطح در میان کشورهای جهان به شمار می‌رود.

وزارت بهداشت ایران همچنین روز دوشنبه از فوت ۳۲۲ بیمار مبتلا به بیماری کووید-۱۹ خبر داده که بیشترین فوتی روزانه از ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تا کنون محسوب می‌شود.

پیش‌بینی افزایش قربانیان کرونا

در چنین شرایطی، علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید-۱۹ روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا پیش‌بینی کرد که تعداد کشته‌شدگان ناشی از این بیماری طی روزهای آتی افزایش یابد و کشور تا مدت‌ها درگیر موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا باشد. آقای ناجی دلیل این پیش‌بینی را انتقال پذیری سویه دلتا(نوع جهش یافته ویروس کرونا) و نیز عدم اتخاذ به تعبیر او «تصمیمات چندان قوی و مناسب» عنوان کرد. عضو کمیته علمی کووید-۱۹ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های تردد و فعالیت واحد‌های صنفی در شهرهای قرمز ایران را نامناسب توصیف کرد و تاکید کرد که هنوز به قله پیک پنجم همه‌گیری کرونا در ایران نرسیده‌ایم و رفتار مردم در نزدیک یا دور شدن به این قله بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر ایران از جمله تهران در وضعیت قرمز و ۱۱۷ شهر دیگر نیز در وضعیت نارنجی از نظر شدت همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارند.

تکمیل تخت‌های بیمارستانی در اراک

پس از انتشار اخباری در مورد تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان‌های مختلف ایران، دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خیز جدید بیماری کرونا با گونه دلتا در استان منجر به اشغال ظرفیت تخت‌های بیمارستانی موجود در تمام شهرستان‌های استان شده است. در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «حتی اگر تخت جدید از طریق بیمارستان‌های صحرایی اضافه شود، پرسنل مجرب برای ارائه خدمت در اختیار نخواهد بود و توان کارکنان موجود هم به علت خستگی شدید جسمی و فکری، روز به روز کمتر می‌شود.»

در همین حال خبرگزاری ایرنا نیز از افرایش شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در جنوب غرب استان خوزستان، همدان، کرمانشاه، گلستان، سیستان و بلوچستان و البرز خبر داد.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز تمدید تعطیلات کرونایی تهران را بعید دانست و از مردم خواست تا فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک راه خروج از شرایط فعلی همه‌گیری کرونا را تهسیل کنند. او همچنین وعده داد که واکسیناسیون کرونا به عنوان یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی، از ۴۵ هزار تزریق روزانه در استان تهران به ۸۵ هزار دُز در روز افزایش یابد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تزریق ۳۰۲ هزار دُز واکسن

وزارت بهداشت ایران نیز با هدف تسریع واکسیناسیون در جنوب کشور به عنوان کانون شیوع سویه دلتا، دستورالعمل جدید واکسیناسیون گروه‌های سنی ۴۸ تا ۵۰ و ۵۸ تا ۶۰ سال در کشور را ابلاغ کرد.

بر پایه این دستورالعمل تاکید شده، در صورتی‌که پوشش واکسیناسیون جمعیت ۶۰ سال به بالا و یا ۵۰ سال به بالا در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی به حدنصاب لازم نرسیده و ظرفیت خالی برای پذیرش وجود داشته باشد، دانشگاه‌ها و دانشکده علوم پزشکی و مراکز خدمات بهداشتی-درمانی می‌توانند جمعیت ۵۸-۶۰ ساله و در استان‌های جنوبی حتی افراد ۵۰-۴۸ ساله را با فراخوان ثبت نام کنند.

بر پایه اعلام وزارت بهداشت ایران طی شبانه روز گذشته در مجموع ۳۰۲ هزار و ۷۳۸ دُز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده که در نتیجه آن تعداد افرادی که مرحله نخست واکسیناسیون را سپری کرده‌اند به ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر و شمار کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌‌اند نیز به دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر رسیده است.

در ایران تا کنون در مجموع ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز واکسن کرونا تزریق شده است. این در حالی است که در ترکیه نزدیک به ۴۰ میلیون نفر(معادل ۴۶.۷ درصد جمعیت) و در عربستان سعودی حدود ۱۸.۴ میلیون نفر(معادل ۵۳ درصد جمعیت) حداقل یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا واکسن‌های کرونا در بدن‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف هم موثر هستند؟

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد

شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه بسیار جهش یافته ویروس کرونا در کانادا