ژنرال آمریكایی: مراکز نیمی از ولسوالی‌های افغانستان تحت کنترل طالبان است

Gen. James Amos, commandant of the Marine Corps, in Afghanistan
Gen. James Amos, commandant of the Marine Corps, in Afghanistan Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی طالبان اعلام کرد که تأمین امنیت فرودگاه کابل، نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها به عهده افغان‌ها است و این گروه هر حرکت دیگری را مداخله در امور داخلی کشور می‌داند.

آگهی

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد كه شبه‌نظامیان طالبان مراكز حدود نیمی از ولسوالی‌های افغانستان را در كنترل خود دارند كه نشان دهنده وخیم شدن سریع اوضاع امنیتی در این کشور است.

او که ماه گذشته شمار ولسوالی‌های تحت کنترل طالبان را ۸۱ منطقه اعلام کرده بود، در اظهارنظر اخیر خود مقابل خبرنگاران اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز از ۴۱۹ مرکز ولسوالی در این کشور تحت کنترل طالبان است.

او گفت اگرچه نیروهای طالبان هنوز مرکز هیچ ولایتی را تصرف نکرده‌اند اما فشار زیادی بر این مراکز وارد کرده‌اند.

همزمان با این سخنان، دولت افغانستان نیز طالبان را متهم کرد که صدها ساختمان دولتی را در ۲۹ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور تخریب کرده‌اند؛ اتهامی که از سوی طالبان رد شده است.

مخالفت طالبان با برقراری آتش‌بس به مناسبت عید قربان

رهبران طالبان همچنین برخلاف سنت رایج در تعطیلات اسلامی گذشته، با هدف دفاع از تصرفات خود با برقراری آتش بس به مناسبت عید قربان مخالفت کردند.

آنها با وجود فشارهای محلی و بین‌المللی حاضر به اعلام رسمی آتش بس نشدند و تنها اعلام کردند که در دوران جشن‌های عیدقربان، در صورت نیاز برای دفاع از خود خواهند جنگید.

سخنگوی طالبان نیز روز چهارشنبه و بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرگزاری فرانسه گفت: «می‌توانم تأیید کنم که ما در جریان عید، در وضعیت دفاعی قرار داریم.»

در افغانستان، جشن‌ها عید قربان از دوشنبه آغاز شده و تا پایان روز جمعه ادامه دارد.

پیش از این نیز طالبان همواره از فرصت آتش بس برای تقویت مواضع خود و فراهم آوردن شبه نظامیان بیشتر برای جنگ استفاده می‌کرد و به محض پایان آتش بس به نیروهای امنیتی افغانستان حمله می‌کرد.

سخنگوی طالبان: خواستار روابط خوب با ترکیه هستیم؛ تأمین امنیت فرودگاه کابل با افغان‌ها است

سخنگوی طالبان روز چهارشنبه در جریان گفتگو با بخش عربی‌زبان شبکه «تی آر تی» ترکیه گفت که این گروه از کشورهای مسلمان خواسته است تا از یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان حمایت کنند.

ذبیح الله مجاهد اعلام کرد که این گروه می‌خواهد برای بازگرداندن صلح و امنیت به افغانستان و آغاز روند بازسازی کشور، با سایر کشورها کار کند.

او همچنین درباره سیاست این گروه در قبال آنکارا گفت که طالبان مایل است روابط خوبی با ترکیه داشته باشد و اعلام کرد: «ما خواستار یک روابط خوب با ترکیه هستیم. ترکیه برادر ماست و ما وجوه مشترک اعتقادی زیادی با آنها داریم. ما می‌خواهیم ترکیه گذشته را رها کند و به امروز و آینده بیندیشد. پس از آن است که می‌توانیم با یکدیگر گفتگو کنیم.»

با این وجود اعلام کرد که تأمین امنیت فرودگاه کابل، نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها به عهده افغان‌ها است و طالبان هر حرکت دیگری را مداخله در امور داخلی کشور می‌داند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که یک روز پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود در حال بررسی موضوع حضور در فرودگاه بزرگ کابل است و اینکه آنکارا آمادۀ بحث در مورد روند صلح با طالبان نیز است.

با این وجود اردوغان نیز تاکید کرده بود که طالبان باید به اشغالگری‌هایش در خاک افغانستان پایان دهد.

گفتگوها میان ایالات متحده و ترکیه دربارۀ تامین امنیت فرودگاه کابل پس از عقب نشینی ایالات متحده، همچنان ادامه دارد. اردوغان و بایدن به‌تازگی در حاشیه اجلاس سران ناتو در بروکسل دربارۀ این موضوع گفتگو کردند.

آنکارا به عنوان بخشی از مأموریت ناتو، مدت شش سال است که در فرودگاه کابل عملیات نظامی و لجستیکی اجرا می‌کند.

وضعیت افغانستان در هفته‌های اخیر پس از اعلام جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا مبنی بر خروج تمام نیروهای آمریكایی تا ۱۱ سپتامبر از این كشور جنگ‌زده، بسیار بحرانی شده و درگیری‌های شدید میان نیروهای افغان و شبه نظامیان طالبان در بحبوحه عقب نشینی نیروهای خارجی در جریان است.

آگهی

پیش از این در روز دوشنبه، تنها چند ساعت پس از آنکه گفتگوی طرف‌های رقیب در نشست دوحه برای رسیدن به آتش بس به نتیجه‌ای نرسید، پانزده مأموریت دیپلماتیک و نماینده ناتو در افغانستان از طالبان خواستند تا به حملات خود پایان دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان به یورونیوز: طالبان امروز، سیاسی‌‎تر و خشن‌تر از طالبان دهه هفتاد است

افزایش حملات طالبان در افغانستان؛ هند کارکنانش را از قندهار فراخواند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد