دانشمندان: از هر ۲۵ مورد ابتلا به سرطان، بیماری یک نفر با مصرف الکل مرتبط است

مصرف الکل
مصرف الکل Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان تخمین می‌زنند که بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر طی سال گذشته به سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، روده، راست روده (انتهای روده)، کبد و پستان مبتلا شده‌اند. ارتباط مصرف الکل با ابتلا به این نوع از سرطان‌ها اثبات شده است.

آگهی

نتیجه یک پژوهش علمی جدید نشان می دهد که چهار درصد از موارد شناسایی شده از ابتلا به بیماری سرطان در سطح جهان طی سال گذشته میلادی با مصرف الکل در ارتباط بوده است. 

محققان در گزارش خود همچنین بر اهمیت اطلاع رسانی درباره خطرات نوشیدن الکل تاکید کرده اند. نتیجه این پژوهش علمی روز چهارشنبه در ماهنامه «سرطان شناسی لانست» منتشر شد. 

در این گزارش آمده که ۷۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان که با مصرف الکل در ارتباط بوده در مردان مشاهده شده است. به گفته دانشمندان اغلب این موارد از ابتلا به سرطان با مصرف «خطرناک» و «زیاد» الکل در ارتباط بوده هر چند یک مورد از هر هفت مورد ابتلا به سرطان نیز به دنبال مصرف «معتدلانه» الکل (دو گیلاس مشروب الکلی در روز) روی داده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محققان تخمین زده اند که بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر طی سال گذشته به سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، روده، راست روده (انتهای روده)، کبد و پستان مبتلا شده اند. ارتباط مصرف الکل با ابتلا به این نوع از سرطان ها اثبات شده است. 

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که میزان شناسایی موارد جدید ابتلا به سرطان به دلیل مصرف الکل در مناطق مختلف جهان متفاوت است. به گفته آنها بیشترین موارد در شرق آسیا و اروپای مرکزی و اروپای شرقی مشاهده شده است. در مقابل میزان ارتباط نوشیدن الکل با موارد جدید شناسایی شده از ابتلا به سرطان در شمال آفریقا و غرب آسیا کمتر از دیگر مناطق جهان بوده است. 

به گفته دانشمندان بیشترین میزان ارتباط مصرف الکل با موارد جدید ابتلا به سرطان در کشورهای مغولستان، چین، مولداوی و رومانی گزارش شده است. در مقابل کمترین میزان در کشورهای کویت، لیبی و عربستان سعودی بوده است. 

محققان در گزارش علمی خود به نتایجی از پژوهش های قبلی استناد کرده اند که از تاثیر مصرف الکل بر تولید هورمون ها در بدن و آسیب دیدن «دی ان ای» حکایت داشت. هر دو مورد می تواند عاملی بالقوه در بروز بیماری سرطان باشد. 

دانشمندان در بخش دیگری از گزارش خود خواستار ایجاد محدودیت در میزان دسترسی به الکل، استفاده از برچسب های هشدارآمیز، وضع مالیات و ممنوعیت تبلیغ مصرف مشروبات الکلی شده اند. به گفته آنها این تدابیر می تواند میزان ابتلا به سرطان به دنبال مصرف الکل را کاهش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصرف روزانه چقدر آبجو و شراب برای سلامتی مضر نیست؟

روند صعودی مبتلایان به آسم در اروپا؛ نرخ ابتلا در کشورهای عضو اتحادیه چقدر است؟

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود